Skylt med pilgrimskorset och en pil som visar åt vilket håll pilgrimsleden finns.

Vandra enskilt på pilgrimsleden

Nyhet Publicerad Ändrad

Ta god tid på dig och njut av den vackra och varierande naturen och kulturen. Här hittar du också pilgrimsvandringar både i Tidaholm och på andra leder.

Förslag på sträckor som du kan vandra

Utmed sträckan på totalt 5,5 mil finns gott om information som berättar om historien, kulturen och naturen runt leden.

Några förslag förslag på vackra sträckor:

Kungslena – Kavlås - Hömb 8 km

Denna sträcka är rik på historia - från urtid till nutid. Vill du ta en kortare vandring så rekommenderar vi att du ställer bilen vid på Kavlåsdammens parkering och vandrar till Kavlås Slott. Här finns två vägar att välja så du kan gå runt och komma tillbaka till bilen, ca 4 km. Sträckan bjuder på varierande natur och rikt fågelliv.

Fröjered-Klämmesbo 5 km

Denna sträcka innefattar både landsväg, skogsväg och stig. Passa på att ta en rast vid bron över Yan vid Kuggekvarn.

Klämmesbo Missionshus - Korsgården 11 km

Detta är en fantastiskt vacker sträcka. Lummiga skogar, milsvid utsikt över Vättern och plats för stilla ro och eftertanke vid Kärrabo högt uppe på Hökensås.
Leden fortsätter från Korsgården förbi Almnäs, alldeles utmed vackra Vätterkanten till Norra Fågelås kyrka då blir sträckan totalt 16 km.

Vill du vandra flera dagar? Då finns det gott om övernattningsmöjligheter och möjlighet till frukost, lunchpaket och middag. Välj en eller två övernattningar. Kungslena Fältläger, Kavlåsbruket, Orleka, Fröjered, Klämmesbo, Norra Fågelås och Hjo erbjuder övernattning och service.

Planera vandringen med hjälp av www.pilgrimslederskaraborg.se.
Här hittar du all information du behöver för att få en riktigt bra vandring.

Det finns vandringskartor i Kyrkans Hus i Hjo och i Tingshuset i Tidaholm, Turistbyråerna i Hjo och Tidaholm och i pilgrimslådorna i Korsgården och vid alla kyrkor utmed leden.

Pax et bonum!

Vandra i Skara stift

I Skara stift finns många, många mil av pilgrimsleder och vandringsleder. Välkommen att vandra och njuta av Guds underbara natur - ensam med Gud eller tillsammans med andra!