Lunchgäster i Café Rut
Foto: Camilla Sellberg

Välkommen till Café Rut!

Kom och njut av god lunch och gott fika i Kyrkans hus, mitt emot Sundsvalls Gustav Adolfs kyrka. Här kan du äta lunch eller fika samtidigt som du bidrar till en social och mänsklig hjälp till behövande Sundsvallsbor.

I Café Rut lagar vi all mat själva och bakar allt bröd. Du hittar oss i Kyrkans hus mitt emot Sundsvalls stora Gustav Adolfs kyrka. Vi har öppet Öppet mån, tis, tors & fre 11-14:00. Onsdagar har vi besökstid 9-11:00 för människor i utsatthet och då är det ingen lunchservering.

En socialt bidragande verksamhet

När du äter och fikar ger du en rekommenderad gåva för din mat till vår diakonala hjälpverksamhet. Du som vill kan ge mer än den rekommenderade summan om du vill bidra till vår hjälpverksamhet.

Vi tar bara Swish och kontanter.

Cafépersonalen

Café Rut bygger på omtanke och givande. Här är du medmänniska, inte konsument. Din gåva bidrar till att caféet som mötesplats kan leva och stöder våra diakoners arbete för behövande i Sundsvalls församling.

Till exempel delas kaffe med macka och matlådor ut en gång i veckan till hemlösa, asylsökande och andra i utsatthet. Samma målgrupp erbjuds också samtal och hjälp till självhjälp. Detta sker på diakonernas öppna besökstid onsdagar 9-11:00 i caféet.

Café Rut har också praktikplatser utifrån metoden Mary som är en form av arbetsträning. MARY står för meningsfullhet, arbetsgemenskap, rehabilitering och yrkesstolthet. Marymetoden är en arbetsform, gemenskap och röst inom Svenska kyrkans diakoni. För att stötta till egenmakt och en trygg tillvaro för människor som står långt från arbetsmarknaden.

”-Vi verkar för en drogfri miljö i alla våra verksamheter”

Vill du ha vår luchmeny till din e-post? Fyll i formuläret och skicka in.

Frågor & funderingar? Kontakta oss:

• Carina Ödmark (Fd. Fredriksson)

Sundsvalls församling

Diakoniassistent

Mer om Carina Ödmark (Fd. Fredriksson)

Kontaktperson Café Rut

Läs mer om oss

Samtal och kaffe mellan två personer.

Samtal & stöd

När livet är svårt kan du behöva någon att prata med. Här hittar du information om olika samtal och stöd som vi erbjuder inom Sundsvalls församling.