Socialdemokraternas kandidater samlade framför församlingsgården.

Arbetarepartiet Socialdemokraterna

"En kyrka som står upp för alla människors lika värde och rätt"

Presentation

Socialdemokraterna i Staffanstorp värnar om att S:t Staffans församling ska vara en verksamhet som är öppen för alla, den ska finnas för människor genom livets alla skeden, i såväl glädje som sorg. Församlingens kontaktytor och verksamheter ska vara välkomnande, öppna och tillgängliga för alla människor oavsett vem man är och var man kommer ifrån.

Vi värnar om barn och ungdomar och vill ha en varierad och utvecklande verksamhet för dessa. Församlingen ska ha verksamhet för människor som befinner sig mitt i livet och för människor som är äldre Allt arbete i S:t Staffans församling ska genomsyras av det diakonala arbetet i stort som i smått.
S:t Staffans församling ska arbeta för ett hållbart samhälle såväl ur ett miljöperspektiv som i ett socialt perspektiv. Verksamheten måste utvecklas i takt med övriga samhället, vara öppen för nya perspektiv men samtidigt bevara de traditioner som ligger till grund för kyrkan och dess verksamhet.

Vilket område inom församlingens verksamhet anser ni bör prioriteras och varför?
En öppen, tillgänglig och välkomnande folkkyrka för alla är en prioriterad fråga för oss socialdemokrater.

Vad skulle ni vilja förändra/förbättra i S:t Staffans församling?
Vi vill ge församlingen goda möjligheter att utveckla verksamheten utifrån församlingsmedlemmarnas önskemål och behov.

Vilken är den viktigaste frågan för S:t Staffans församling de kommande fyra åren?
Angeläget att tillgängligheten för samtliga församlingens medlemmar bevaras. Medlemmarna ska ha en plats där de kan mötas, växa och utvecklas såväl genom rikt gudstjänstliv som i övriga verksamheter. Vi värnar också om att bevara och utveckla det goda diakonala arbetet som idag finns.

Hur vill ni att Svenska kyrkan ska vara relevant i Staffanstorpsbornas liv?
Församlingen ska möta människor i alla åldrar och i alla skeenden i livet. Därför måste kyrkan och församlingslivet ständigt förändras efter församlingsmedlemmarnas behov.

Varför ska man lägga sin röst på just er nomineringsgrupp?
Tack vare ett mångårigt engagemang har Socialdemokraterna bidragit till att S:t Staffans församling blivit en progressiv kraft i samhället. Vi kommer att fortsätta vara en motkraft till de högerkonservativa krafter som utnyttjar Svenska kyrkan mot det öppna och toleranta samhället.

Logotyp för Socialdemokraterna