Hjärtformat collage med porträttbilder av POSKs kandidater.

Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan

"POSK – För en välkomnande församling med låga trösklar, högt i tak, tron i centrum och alla människors lika värde i grunden."

Presentation

Den enda gruppen för dig som vill att församlingen ska styras av församlingsaktiva och inte av kommunpolitiker!

POSK är en omstart av den tidigare nomineringsgruppen Kyrkan 2000 som var störst i S:t Staffans församling från gruppens start 1998 tills den lades ner 2017, då den lämnade ett stort tomrum efter sig. Vi har med oss fyra kandidater från den tidigare gruppen, däribland Christer Larsson, kyrkorådets ordförande under åren 2000–2017. Gruppen är som tidigare ansluten till POSK, Partipolitiskt Obundna i Svenska Kyrkan.

Christer Larsson, tidigare gruppledare och kyrkorådsordförande, om tiden då Kyrkan 2000 styrde i församlingen: ”Min uppfattning är att perioden 1998–2017 präglades av samförstånd och respekt för de beslut som fattades i demokratisk ordning, även om man hade olika uppfattningar i sakfrågor.”

Cathrine Mjöbo, församlingens f.d. förskolechef & Hali Liddell, kulturassistent, om hur idén till omstarten föddes: Vi ville samla en grupp som kunde bidra med trygghet, stabilitet och erfarenhet av församlingens verksamheter. Vi kan med glädje presentera vår lista med kandidater som har bred kompetens och som är engagerade i församlingsgemenskapen på olika sätt: bl.a. som körsångare, pilgrimsvandrare, ungdomsledare, språkcafélärare, mandalamålare och gudstjänstbesökare.

Stefan Kamensky, gruppledare, tankar framåt: ”Vi ska verka för en kyrka som möter alla människor med Guds kärlek för ögonen och som är en naturlig plats för att få växa i tro, möta andra människor, fira gudstjänst och få stöttning i livets svåra stunder men även när livet är som bäst.”

Ur vårt program: ”Vi vill att alla åldrar ska känna sig välkomna: barnen genom vår förskola, öppna förskola, miniorer, Hangaround och sommarläger; våra ungdomar genom konfirmation, ungdomsgruppen SKUFF och/eller som konfirmandledare; vuxna mitt i livet via våra olika vuxenverksamheter, äldre via olika gemenskapsgrupper, leva-vidaregrupper, hembesök och utfärder, och alla åldrar till olika former av gudstjänster, musikprogram, körer och pilgrimsvandringar. Vi vill satsa ytterligare på vår barn- och ungdomsverksamhet för att förvissa oss om att nästa generation blir öppna och toleranta i samvaron med andra människor.”

S:t Staffans församling ska finnas till för alla församlingsbor i glädje och sorg genom hela livet.