Sex exemplar av S:t Staffans diakonala kokbok utspridda på ett bord.
Foto: Henric Nilson

Ny diakonal kokbok

Nyhet Publicerad Ändrad

Kokboken med välbeprövade favoritrecept från lokala hemmakockar säljs till förmån för ekonomiskt utsatta församlingsbor.

Tillägg: Kokboken sålde slut redan i september. En ny upplaga är på gång med ytterligare recept och den får priset 250 kr.

S:t Staffans församling ger ut en kokbok till förmån för församlingens diakoni. Intäkterna från kokboken ska ge möjligheter att stödja utsatta i församlingen med till exempel bidrag till glasögoninköp, tandläkarräkningar, inköp av cykel för att ta sig till jobbet, fritidsaktiviteter för barn med mera.

Kyrkorådet har betalat tryckningen av kokboken. Intäkterna vid försäljningen går oavkortat till ekonomiskt stöd till människor som behöver hjälp.

Församlingsbor med flera har lämnat in recept på sina favoriträtter. Det är recept av allehanda slag – och recept som är särskilt pålitliga i och med att det är favoriträtter som de vill rekommendera till andra. Kokboken har stor bredd och innehåller exempelvis Pierre Sjöströms Carbonnades flamandes, Nils-Ove Mårtensons bästa räksoppa, kyrkoherde Henric Nilsons kycklingwok, biskop Johan Tyrbergs vegetariska Chili sin carne, nyanlända Abdullh Mustafas hummus med tahini och saffransbullar från Silvia Mutlu på Saffranstorp.

Kokboken har 180 sidor och säljs för 200 kr – som alltså kommer att användas i sin helhet för att ge utsatta i församlingen stöd. Köp den på församlingsgårdens expedition, Brågarpsvägen 10 i Staffanstorp. Betalning kontant eller med swish.

Ett stort och innerligt TACK till alla som har lämnat in recept till kokboken! Er generositet gör gott på flera sätt.