Osoita vieraanvaraisuutta ja saa vieraaksesi enkeleitä

Pakolaisvirtoja on maailmassa yhä enemmän ja ne käyvät yhä vuolaammiksi. Miljoonat ihmiset eivät voi elää turvallisesti synnyinmaassaan. Aikakauslehti Expon mukaan Ruotsissa on samaan aikaan kasvanut rasististen ryhmittymien määrä. Yhä useammin nämä ryhmät myös rekrytoivat uusia jäseniä nuorten joukosta ja käyttävät retoriikkaa, joka näyttäisi puolustavan kristillistä arvomaailmaa.
Raamatulla voi halutessaan perustella lähes mitä vain, mutta eräästä tulkintakehyksestä emme tingi: jos jonkin kertomuksen tulkinta loukkaa ihmisarvoa, on sellainen tulkinta hylättävä. Samoin on hylättävä tulkinta, joka oikeuttaa ihmisten erottelun.

Maassamme käydään jatkuvasti keskustelua pakolaisten vastaanottamisesta. Näkemyksiä on monta. Niillä, joiden mielestä otamme vastaan liian monia, on perustelunsa, kuten niilläkin, joiden mielestä voimme ottaa vastaan nykyistä useampia. Jotkut ovat ilmaisseet mielipiteensä sytyttämällä tuleen turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskuksia, toiset taas avaamalla kotinsa uusruotsalaisille. Meidän on tässä keskustelussa annettava enemmän tilaa argumenteille ja teorioille. Kyse on ihmisistä, joiden elämä on vaarassa ja joiden vapautta – sitä, jota omalla kohdallamme ylistämme - on syvästi loukattu. He tarvitsevat turvapaikan sekä  kasvun mahdollisuuden. Kun kyse on ihmisarvosta, ei tinkimisen varaa ole.
Tänä vuonna Euroopan kirkkojen konferenssi kiinnittää erityistä huomiota siirtolaisten tilanteeseen. Niin kirkkona kuin kristittyinäkin osoitamme selkeästi tahtomme  muukalaisvastaisuuden kitkemiseksi. Jeesus Kristus, joka on uskomme perusta, oli itse pakolainen. Eräs Raamatun kirjoittajista sanoo myös: ”Älkää unohtako osoittaa vieraanvaraisuutta, sillä jotkut ovat yösijan antaessaan tulleet majoittaneeksi enkeleitä.”

Siirtolaisuuden teemavuosi ei ole meille vain projekti, joka päättyy, kun olemme tehneet osamme. Niin kauan kuin ihmiset tarvitsevat suojaa ja tukea, jatkuu meidän työmme ja tahtomme. Teemme työtä yhdessä koko maailmanlaajuisen kirkon kanssa, emmekä erottele ihmisiä.
Eva Brunne
Tukholman hiippakunnan piispa