Tanken är att låta lyssnaren uppleva något av arbetet och personalen som huserar på Stockholms stiftskansli. I podden Korsord delar medarbetare från olika verksamheter med sig av personliga berättelser om svåra frågor och vägval, händelser som har lett fram till idag, varför de jobbar med just detta, om hur arbetet i Svenska kyrkan sker praktiskt, vikten av historia, och hur vi säkrar att traditioner och kulturarv finns kvar till kommande generationer.
Produktionen sker internt, med befintliga resurser. Producent är Pia Strand Runsten, stiftskommunikatör, och tekniskt ansvarig Mårten Gudmundhs, delprocessledare för kommunikationsavdelningen. Det är medarbetare på stiftskansliet som tas i anspråk för att berätta om sin situation, uppdrag, visioner och utmaningar.
Mer personligt
– Vi menar att det inte alltid är tillräckligt känt för församlingar och förtroendevalda vad sakkunniga på stiftskansliet gör och vilka de är. Genom Korsord får lyssnaren möta människan bakom uppdraget. Vi vill presentera organisationen på ett mer personligt sätt, säger Pia Strand Runsten.
Idén bygger på konceptet ”Sommar i P1”. I Korsord får olika yrkeskategorier komma till tals och berätta om sin vardag, angelägna frågor och händelser på ett personligt sätt. Det är ändå de som är experter på sitt område.
Ett viktigt syfte med Korsord är stiftsorganisationens vilja att främja bärkraftighet genom pastorala, ekonomiska, organisatoriska och demokratiska aspekter.
– Genom personligt berättande av stiftsexperterna själva vill vi bidra till mer kunskap om yrkesroller och processer. Förhoppningen är att satsningen inspirerar till att fler får
upp ögonen för vad stiftsorganisationen kan bidra och ger möjlighet till nya former av
samarbeten med församlingar, menar Pia Strand Runsten.