Kirkot

Tukholman hiippakunnan alueella on noin kaksisataa kirkkoa. Vanhimmat niistä on rakennettu varhaisella keskiajalla, nuorimmat vasta aivan viime vuosina.

Kirkkorakennukset tarjoavat tilaisuuden pyhän kohtaamiseen. Samalla kirkot ovat omaa aikaansa kuvastavia kulttuurihistoriallisia muistomerkkejä. Meillä on siis monta syytä pitää kirkoistamme mahdollisimman hyvää huolta. Ruotsin kirkon jäsenenä osallistut tähän työhön maksamalla kirkollismaksua.
Monet nauttivat myös kirkkojen runsaasta ja monipuolisesta musiikkitarjonnasta. Useissa Tukholman seudun isoista kirkoissa on "vakiovarusteena" sekä kuori- että lehteriurut. Kirkkojemme urkukantaa kuvataan jopa yhdeksi maailman upeimmista.
Kirkot on vihitty jumalanpalveluskäyttöön, mutta myös avoimiksi rukouksen ja hiljentymisen paikoiksi. Monet vierailevatkin kirkossa ihan vain viettääkseen hetken hiljaisuudessa, sytyttääkseen kynttilän, katsellakseen taideteoksia ja nauttiakseen kirkon rauhallisesta tunnelmasta.