Foto: Unsplash/Linda Mickelsson

Kärleken

Nyhet Publicerad Ändrad

Om kärlekens centrala plats och utmaning inom kristen tro och kristet liv. Werner G. Jeanrond, professor i dogmatik Söndag 28 april kl 13.00–14.30  Storkyrkosalen, Trädgårdsgatan 9.

Om kärlekens centrala plats och utmaning inom kristen tro och kristet liv. Hittills har kärleken betraktats mest genom trons ljus. Men vad händer när tron och hoppet blir utforskade utifrån kärlekens perspektiv? Är kyrkan i första hand byggd på tro eller på en kärlekspraxis till vilken Jesus Kristus fortsätter att inbjuda kvinnor och män? Är ett kristet lärjungaskap som bygger på kärlekens dynamik en kraft som kan förändra kyrkan och världen?

Werner G. Jeanrond, professor i dogmatik, Oslo universitet.

Datum: Söndag 28 april kl 13.00–14.30
Plats: Storkyrkosalen, Trädgårdsgatan 9, Gamla stan

enkel förtäring

I samband med Katedralakademin på söndagarna serveras enkel förtäring från 12.30. Frivillig gåva mottages tacksamt.

Fler föredrag i denna serie: