Sommarbrev

till Församlingsmedlemmar i Södra Frankrike och Monaco

Idag är det den 1 juni, sommarens första dag.

Minnen från skolavslutningar och examensfester, konfirmationshögtider och andra begivenheter kommer helt naturligt upp i ens sinne. Syrener och ljusa skyar - en förväntan inför ännu en oskriven sommar. För oss svenskar, oavsett var vi numera bor, släpper aldrig drömmen om sommaren som frihetens tid. Sol och bad, avkoppling och roligheter. Tid för gemenskap med familj och vänner, resor och äventyr. Mörkret och kylan må ha präglat oss nordbor sedan barnsben, men sommaren är tiden att verkligen få njuta av det bästa livet ger. Rekreation – ett fint ord – är vad det handlar om. Att växa och mogna. Ny inspiration, ny kraft, nytt livsmod.

Här i kyrkans liv och verksamhet påminns vi också om försommartidens romantiska dimension då bröllopsparen nu står på rad. Bara detta veckoslut har vi tre vigslar från S:t Tropez i väster till kullarna ovanför Grasse med ett stopp i Haut-de-Cagnes på vägen. Och på torsdag flyger jag till Korsika för att möta ett stort bröllopsfölje från Stockholm. Ett i sanning omväxlande och spännande prästliv! Också härligt att genom de många dop och vigslar vi gör ständigt bli påmind om att kärlek och framtidstro är det viktigaste och mest bärande i våra liv – oavsett ålder, oavsett situation i tillvaron.

Kärlek och framtidstro är två livskvalitéer som också ska prägla kyrkans och församlingens liv och verksamhet. Bland annat därför stänger vi inte kyrkan någon period under sommaren, som många utlandsförsamlingar faktiskt gör. Jag vet förstås att många av oss reser till Sverige och firar sommaren där, men jag vet också att många församlingsbor stannar kvar här i Sydfrankrike. Dessutom tar vi emot en hel del svenska gäster och turister, särskilt så här års. Vi är glada över att Jerker Schmidt, garnisonspastor i Göteborg, vikarierar under min semester från mitten av juli till mitten av augusti, liksom att vi ordnat vikarier på musiksidan under vår ordinarie kyrkomusikers sommarsemester. Lennart Adler, pensionerad präst och känd av många, finns också här under större delen av sommaren. Vi kommer även ha minst en volontär i tjänst, beredd att ta emot våra besökare på bästa sätt.

Under sommarterminen samlas vår verksamhet främst kring de många vigslarna och söndagens mässa, alltid kl 11 i S:a Birgittas kapell på Villa Ingeborg. Kvällsmässan på onsdagarna gör ett uppehåll från Midsommar till början av september.

När höstterminen väl sätter igång har jag varit kyrkoherde här i rätt så precis ett år. Dags då att göra en sammanfattning, ett bokslut över vad jag sett, hört och lärt mig under denna första period av min tjänstgöringstid – och vad jag önskar av framtiden. Sommarsemesterns rekreation innebär också tid att ”tänka färdigt” kring olika frågor, som hör den nära framtiden till. Det tror jag många känner igen. Sedan blir det intressant och spännande att pröva sina tankar med kyrkoråd och medarbetare.

Apropå hösten är jag mycket glad över de planer vi har för musik-och körlivet och inte minst över de personer vi föreslår som talare vid föredrag och medverkande vid andra evenemang. Det ser riktigt lovande ut! Jag kommer tillbaka till allt kring höstprogrammet när det är spikat och klart.

Nu önskar jag er alla en riktigt fin och inspirerande sommar med såväl roligheter som tid till fördjupning. Livet vi fått, det enda, är värt att levas rikt och fullt – ibland stillsamt och reflekterande, ibland med full fart framåt!

Jesus säger: ”jag vill ge er liv, och liv i överflöd”

Richard Aspegrén

Kyrkoherde, Svenska kyrkan i Södra Frankrike och Monaco

Ps. Vill man uppleva ett traditionellt, svenskt Midsommarfirande med dans kring stången, sommarbuffé (alla tar med sig någon godsak till buffén) och glad stämning – ja då är man hjärtligt välkommen till Villa Ingeborg, Midsommarafton den 22 juni vid 18-tiden.