Medlemsbrev nr 2 januari 2020

Kära vänner,

Nu samlas svenskkolonien igen här i Sydfrankrike efter Jul-och Nyårshelger i Sverige, Sydafrika och flera andra exotiska platser och länder. Vi hälsar varandra hjärtligt välkomna tillbaka. Roligt att ses igen!

Detta medlemsbrev blir mer av ett programblad - händelser, nyheter och arrangemang som ligger på kortare eller längre avstånd under den kommande terminen. Vi startar motorerna genast:

- Biskop Thomas Petersson heter Utlandskyrkans biskop sedan ett par år. Han är tillika Visby stifts biskop. Han meddelade rätt nyligen att han gärna gör en s k visit hos oss söndagen den 2 februari. Biskop Thomas leder söndagens mässa, kl 11.00, deltar i lunchen efteråt, träffar några ledamöter ur Kyrkorådet samt den lilla personalgruppen. Han är mycket välkommen hit! Jag känner honom som en trevlig man med klar uppfattning om vad ett gott kyrko-och församlingsliv är.

- Vi fortsätter den omtyckta ordningen med åtminstone en månatlig utflykt: en söndag på annan plats än Villa Ingeborg.
I februari siktar vi på Tanneron, ni vet den lilla byn uppe i Mimosadalen ovanför Mandelieu. Vägen upp är närmast surrealistisk i sitt överdåd av blommor. Väl där framträder S:ta Birgittakören på en terrass till värdshuset, jag säger något – inte för mycket: i Frankrike är offentliga gudstjänster förbjudna, så jag kommer nog se ut som en helt vanlig mimosa-turist som talar på ett konstigt språk…J Inga böner, inga korstecken… Men roligt och gott kan det bli ändå, vackert med. Alla detaljer kablas snart ut kring detta event.

- Vi planerar en eftermiddag kring Diakonin i Södra Frankrike. Hur ska kyrkans diakonala arbete se ut, läggas upp. För vilka ska vi finnas till och vem/vilka ska göra insatsen? Viktiga frågor som på ett eller annat sätt berör oss alla. Än så länge har vi tagit oss fram med dag-för-dag-lösningar. Vore mycket bra med en fastare struktur.
Lördagen den 15 februari kl 14-16 samlas vi som vill veta mer och kanske även vill hjälpa till när vi nu nysatsar kring det rent medmänskliga att bryta somligas ensamhet och vara ett bra, återkommande samtalsstöd till de som önskar det. Jag har skrivit en sida i det kommande numret av RivieraNytt kring frågan. Hoppas att flera av er – särskilt ni som verkligen efterfrågat en fastare organisation av detta arbete – har möjlighet att komma. Tillsammans blir vi starka både i struktur och empati. Särskilt mycket välkomna till denna eftermiddag på Villa Ingeborg. Viktiga frågor.

- Under sex fredagseftermiddagar under våren med början i mars samlas vi för samtalsserien ”Meningen med livet”. Ett jätteämne, jag vet, men vi tvekar inte att vid sex olika tillfällen inbjuda till samtal kring detta ämne, som ju faktiskt berör oss alla. Medvetet men också ofta omedvetet söker vi just efter händelser, skeenden, kvalitéer som ska ge just mig känslan och kunskapen om att mitt liv spelar en faktisk roll, att jag kan påverka något – eller har jag alldeles gett upp det där och söker meningen i det som roar mig just nu, idag. Här finns inga rätt eller fel, de moraliska pekpinnarna är verkligen lagda åt sidan. Istället prövar vi olika tankemönster, livserfarenheter, filosofer och teologer. Här får vi spänna våra tanke-och känslomuskler en del och det brukar vara mycket befriande och givande.
Startdatum fredagen den 6 mars, kl 14-16, Villa Ingeborg.
Jag kommer tillbaka med en utförligare VDN kring detta äventyr.

- Marie Dimpker, vår körledare och kantor berättade för mig igår att hon och kören, S:ta Birgittakören skulle tycka att det vore grejt att anordna en körkväll med mycket spännande allsång(alltså inte de vanligaste utan annat vi kan utan att vi knappt visste detJ), parat med en god middag – en toppenidé! Tisdagen den 3 mars kl 18.00 Villa Ingeborg. Save the date!

- Vårbasaren inträffar den 28 mars i år. Planeringen har börjat. Vi räknar med strålande väder! Det kan ju liksom inte vara undantagstillstånd med utegångsförbud varje gång kyrkan ordnar basar, utan nu satsar vi järnet på en toppendag!

Påsken inträffar 9-12 april – men det ligger långt fram i tiden. Allt har vi anledning att återkomma till.

Detta är början på kyrkans vårtermin – vi har några spännande gäster att presentera något längre fram, Föredragshållare, Valborgstalare med flera som vi just nu planerar detaljer tillsammans med.

Allt gott till er. Vi möter det nya året, det nya decenniet med framtidstro och livsmod.

Gud välsigne.

Richard Aspegrén