Medlemsbrev januari 2020.

Kära vänner!

När jag skriver detta brev är det Nyårsdagen 2020. Villa Ingeborg vilar lugn och stilla, jag är ensam i huset och ibland är det riktigt skönt. Igår var det annorlunda. Kyrkans nyårsfirande har bara på ett par år seglat upp och blivit en överraskande populär händelse - att komma till Nyårsbön på eftermiddagen med champagnemingel efteråt. I år var vi nästan hundra personer, strålande sol och mycket god stämning. Den engelska sopransolisten, musikalstjärnan Christina Collier, smällde av några Händel-arior likt fyrverkerierna som bländade himlen några timmar senare. Vackert, festligt och hoppingivande inför det nya året. Apropå Christina och hennes proffsackompanjatörer närmade jag mig henne något försiktigt efter Juldagens framträdande och frågade vad hon tänkte sig ta i arvode: ”a few kisses and a big bottle of champagne!”, svarade hon rappt. Fantastiskt, inte mig emot! Gaget levererades igår som avslutning på den serie av gudstjänster hon bidragit till. Stor glädje och många applåder. (Hennes ackompanjatörer ville ha rödvin, det fick de).

Att stiga in i ett nytt år ger alltid känslan av att göra ett slags bokslut över det gamla, skaka av sig dammet och ta steget in i det nya året, eller som nu till och med är ett nytt decennium, 20-talet. Var och en av oss mår bra av att lätta på det bagage vi bär runt på, som vi själva, andra och livet självt bidragit till. Tyngden är ibland märkbar. Ett gott råd jag fick av en vän nyligen delar jag gärna med mig av.

1. ​​Öva dig att göra saker som du verkligen gillar. Som väcker ditt spontana intresse, till och med din passion. För att lösa den uppgiften är det bra att veta vad man gillar. Förvånansvärt många av oss är inte så säkra på det. Vi gör det andra gillar att vi gör, eller det vi gillade att göra för längesen men nu förbleknat till rutin. Ta en stund, en lång stund och sök svaret på frågan.
  2. Bli bra på det du gillar att göra. Vad det nu än är. Det är bra för människan att förkovra sig, lära sig nytt, förstå mer. Om det så handlar om japansk blomsterdekoration, dagspolitisk debatt, arkitekturhistoria, finansiell förvaltning – ja allt som har med skapande och tänkande att göra. Unna dig tillfredsställelsen att göra det du gillar och bli riktigt bra på det.
  3. Vänd dig utåt. Mot världen. Dela med dig av det du kan och som du tycker om. Inte av plikt, inte nödvändigtvis för ekonomisk vinnings skull. Utan för att bli lycklig.

Innerst är detta en urgammal kristen visdom: upptäck din kallelse(den kan ändras över tid!), upptäck dina talanger(finns överraskande många!), ställ dem i din och dina medmänniskors tjänst. Och lev.

Med frimodighet och förväntan går vi in i det nya året, vi hoppas och vi ber att allt må gå väl!

Jag ber om Guds välsignelse över var och en av er och över Svenska kyrkan i Södra Frankrike och Monaco.

Richard Aspegrén

PS, Ekonomikontoret manar: glöm inte medlemsavgiften till församling och kyrka. Oförändrade belopp 2020. Tack!