Medlemsbrev Februari

Hej vänner!

Underbara vårdagar nu med sol och värme – ännu en gång förstår man till fullo varför man bor och lever i Sydfrankrike. Ljuset och värmen gör det lätt att leva, man blir helt enkelt glad och inspirerad. Livsmod, tror jag att det kallas.

Många av oss blev också glada av biskop Thomas Peterssons besök här i söndags. En lyckad dag! Thomas ledde en fin mässa och under lunchen fick de som ville tillfälle att prata med honom. På eftermiddagen mötte han Kyrkorådsledamöter i ett bra samtal, liksom att han ville lära känna den samlade personalgruppen bättre (ja, vi är bara fyra stycken). När vi skiljdes åt på kvällen i St Paul de Vence var biskopen och hans hustru Susanna nöjda efter en innehållsrik dag. Thomas ambition att tidigt i sitt ämbete besöka samtliga utlandsförsamlingar är snart uppfylld. Han har bara två kvar. Thomas har en egen gedigen erfarenhet av att arbeta i Utlandskyrkan: först en massa somrar på olika håll och sedan 5 år som kyrkoherde i Berlin, vilket gör att han begriper att förutsättningar och villkor ser mycket olika ut på skilda ställen i världen. Nu fick han lära känna oss närmare och det är bara bra.

Terminen är i full gång, fler och fler landsmän(-kvinnor...) kommer åter efter olika resor; alla har något att berätta – samtalsnivån är som vanligt intensiv och mer än underhållande.

Nu något om det närmaste programmet.

Redan nu på söndag den 9 februari är det dags för en församlingsutflykt upp i Mimosadalen ovanför Mandelieu. Vi – mitt team och jag - var uppe i Tanneron och rekade förra veckan och förstod snabbt att på söndagar är vartenda bord bokat överallt under den korta mimosa-säsongen i februari. Men vi hade tur att komma i kontakt med en restauratör som hade ett större och vackrare värdshus en bit ner mot Pégomas – men fortfarande mitt i mimosaskogen. Vi körde dit och det var tip-top! Nu på söndag kan de ta emot oss för lunch och efterlängtat framträdande av vår egen S.ta Birgitta-kör. Vi räknar med att bli 30-40 personer.

Alltså mycket välkomna till Restaurant La Famiglia Junior, 1115 Route d’Or, Pégomas, kl 13 nu på söndag. Stället ligger längs den vindlande vägen upp mot Tanneron, norr om Pégomas.(Österifrån brukar jag ta A8:an till Mandelieu och sedan rakt upp mot Tanneron) Mycket bra parkering finns alldeles intill restaurangen. De preparerar två lunchalternativ, fisk eller kött.

Trerätterslunchen inklusive vin/öl/vatten kostar 35 Euro, betalas direkt på stället. Privatbilar gäller. Kantor Marie och jag tussar som bäst ihop bilar med folk. Än så länge har det gått bra. Kontakta mig direkt via nice@svenskakyrkan.se eller fransk mobil 06.30.68.94.83 om du/ni behöver skjuts upp till värdshuset, så löser vi transporten med gemensamma krafter. Jag räknar med att bilresan från Cagnes-sur-Mer tar ca 45-60 minuter.

Vi ser fram emot en vacker dag i den berömda Mimosa-dalen! Välkomna!

En påminnelse om Diakoni-lördagen den 15 februari, kl 13-15. Några har kontaktat och bett att jag ska flytta datum då de är förhindrade att komma och gärna vill närvara. Nu låter vi datumet stå fast i förvissningen att vi kommer ha flera uppföljande möten i detta angelägna ärende. Läs gärna ”Kyrk-sidan” i senaste RivieraNytt, där jag skissar något om församlingens diakonala arbete förr och nu. Jag hoppas att vi blir en bra samling den 15/2 som med friska förslag och idéer formar ett levande diakoniarbete för vår tid och våra behov.

Detta var allt för idag – mycket mer finns att säga och berätta om, det får dock anstå till nästa vecka.

Med hopp om att vi ses och hörs!

Allt gott!

Kyrkoherde Richard