Medlemsbrev 3 juni

Hej Sommarvänner!

Visst är det härligt att den rätt så skakiga senvåren nu bytts ut mot stabilt försommarväder. Våra dopfamiljer och bröllopspar är lyckliga när allting är så bra som de förväntat sig – också väderleksmässigt.

Sedan ett stort tack för en mycket lyckad Gökotta på Kristi Himmelfärdsdag. Vi var 35 personer som tog oss till Manoir de l’Etang vid Mougins och upplevde detta vackra ställe, med gudstjänst och sedan en generös brunch. Kantor Marie spelade vackert fiol, gamla och unga möttes i trevligt umgänge på terrasserna med den vidunderliga utsikten över Valmasque. En lyckad dag – och en ny tradition är född.

Snart är Nationaldagen här. Ännu kan vi ta emot anmälningar.

I mail och telefonsamtal är det flera som sagt att de inte kan komma, om vi inte tar emot betalning i Cannes vid båten. Naturligtvis kan vi göra det! Det viktiga är ju er önskan att delta, att vara med och fira Sverige – betalningsadministrationen är vår sak att lösa. Vi öppnar ett temporärt ”kontor” på kajen från kl 10:00 med möjlighet till kort-och kontantbetalning. 50 Euro för medlemmar i kyrkan, 55 om man inte är det.

Kom i god tid s v p! Båten avgår prompt kl 11:00 – och då ska man ha hunnit få sin båtbiljett, bli avprickad på närvarolista, hälsa på vänner och bekanta; ja, ni förstår. Vi har en grupp duktiga medarbetare på plats, som ser till att allt går smidigt och bra tillväga.

Mycket välkomna till en fin och inspirerande dag under blå-gul fana!

Glöm inte Midsommarfesten på Villa Ingeborg, Midsommardagen den 22 juni kl 17:00. Vilken fröjd att fira den svenska Midsommaren med alla tänkbara ingredienser. Familjer, barn och unga, föräldrar, släkt och vänner samlas till ett stort knytkalas. Dans kring majstången, lekar och helt enkelt en rolig och glad gemenskap utlovas. Rivieraklubben och Kyrkan arrangerar festen tillsammans. För säkerhets skull har vi en basuppsättning av mat och vin, för den som eventuellt glömmer att ta med något själv.

Modellen är knytkalas. Förra året häpnade jag över att på något märkligt, magiskt sätt förvandlades det stora, tomma buffébordet det ett dignande, välfyllt svenskt smörgåsbord. Ingenting saknades.(tänk om alla bara hade tagit med sig…löksill)

Priset för hela arrangemanget är 5 Euro för vuxen, gratis för barn upp till 16 år.

Kom och var med!

Ett sommarbrev sänder vi snart ut till er medlemmar. Där vill jag beskriva en del av mina tankar om framtiden kring vår kyrka och församling.

Mina bästa önskningar och Guds välsignelse över er.

Richard