Medlemsbrev 11 augusti 2020

Kära församlingsmedlemmar

I söndags har vår kyrkoherde Richard Aspegrén fullgjort sina 3 år i vårt hörn av världen och han har firat sin sista gudstjänst i St Birgitta-kapellet. Det är förmodligen med blandade känslor Richard fullgjort denna sin sista söndag som vår kyrkoherde. För oss som har lärt känna Richard under dessa år är det också flera känslor som samsas, tacksamhet, vemod och värme. Tack Richard!

Nu har vi som tur är kvar Richard i vår närhet och han har redan lovat att rycka in ett par gånger under hösten. Samtidigt ser vi fram emot att få välkomna vår nye kyrkoherde Hans Rhodin som landar i Nice den 1 september och håller sin första gudstjänst i vårt kapell den 6 september, vilket också är höstens första gudstjänst.

Det här är en slutpunkt och en startpunkt som vi tänker fira lite extra söndagen den 27 september. Då tackar vi Richard för hans goda ledning av vår församling och välkomnar Hans till oss som ny herde.

Samma söndag kommer vi, förutsatt att det är tillåtet, att hålla den från i våras uppskjutna kyrkostämman där församlingen ska godkänna 2019 års förvaltning och bevilja det gamla kyrkorådet ansvarsfrihet, dessutom kommer nuvarande kyrkoråd att presentera en framskriven prognos för år 2020. Samtidigt har vi några motioner att ta ställning till. Stadgarna kräver att vi är mer än 40 deltagare, fysiskt eller med fullmakter, så det är beroende av att situationen tillåter möten av detta slag, dvs att vi inte får en andra våg av covid-19 med nedstängningar mm. Just nu står det och väger som det känns.

Som ni vet har vår kantor flyttat till Köpenhamn för att där vikariera för ordinarie kantor under ett år. Då utlandsförsamlingarna just nu utreds inför framtiden så får vi ingen vikarierande kantor utan vi kommer att få lösa kantorsbehovet genom att improvisera. Under delar av hösten kommer vi att ha en mycket välmeriterad kantor/körledare men tidvis får vi ta in personer under utbildning

Kyrkorådet och Rivieraklubbens styrelse fortsätter den genomgång av funktioner som initierades under senvåren för att i början av hösten ha ett konkret förslag att ta ställning till. Hösten blir en testperiod för att se vad som är lämpligt att Rivieraklubben hjälper församlingen med, därefter får en utvärdering ske.

Slutligen vill jag slå ett slag för höstens aktiviteter för att förstärka församlingens finanser och främja vårt fina hus. Den 17 oktober kommer vi att tillsammans med Rivieraklubben arrangera en Villa Ingeborg-dag där överskottet oavkortat ska gå till fastigheten. Sedan räknar vi med att ni alla kommer och hjälper oss få en julmarknad, 21/22 november, som slår alla rekord, det behövs efter förra årets förskräckliga storm som ju gjorde att de flesta inte vågade sig ut på vägarna. Allt naturligtvis beroende av att pandemin inte slår till igen.

Stockholms skärgård den 11 augusti 2020
Katja Elväng