Foto: Björn Dimker

Leva & bo i södra Frankrike.

Fredagen den 20 april – Save the date! Öppet Hus på Villa Ingeborg kl. 10-17

Sydfrankrike – Provence – Rivieran

Är namn på platser som väcker tankar om behagligt klimat, underbara miljöer och livskvalité. I alla tider har Rivieran lockat främlingar till tillfälliga besök eller till att slå sig ner mer permanent. Ett priviligierat område som idag är mer lättillgängligt än någonsin och som fortsätter att locka många svenskar. Medlemsökningar i svenska föreningar och flygstatistik talar ett tydligt språk.

Vi samlar all tänkbar svensk-fransk expertis för en heldag kring livet i Sydfrankrike. Det svenska nätverket är mycket utbrett och idag samlar vi alla som vill informera om olika typer av tjänster och service för dig som har boende eller funderar på att skaffa ett i vårt område. Det kommer att handla om in- och utflyttning, etablering och boende i Frankrike men även om hur du kan få ut mer av din tillvaro genom att lära mer om bl.a. språket och den franska kulturen. Jurister, banker och försäkringsbolag, ekonomer, mäklare, bygg- och flyttfirmor, vårdföretag, organisationer deltar och informerar om sina tjänster. Även olika typer av svenska föreningar finns på plats och det utlovas överraskningar och presenter från flera av dagens sponsorer.

PROGRAM

Kl. 10 öppnas portarna och förutom att de större sponsorerna arrangerar workshops i sina tält arrangerar vi föredrag i Villa Ingeborg.

Cecilia Gunne talar om skatter vid utflyttning från Sverige.

Ambassadör Veronika Wand Danielsson talar om Frankrike i dag.

Eurolawyers talar om skattesystemet i Frankrike.

Karin Ehnbom Palmquist talar om Svenskar i världen.

Svenska kyrkan i södra Frankrike och Monaco presenterar sin verksamhet i ett av tälten tillsammans med Svenska Rivieraklubben och Sveriges konsulat i Nice.

Medelhavslunch, vinprovning, musikunderhållning!

Ett gemensamt arrangemang av Församlingen för Svenska Kyrkan i Södra Frankrike & Monaco och Svenska Rivieraklubben med stöd av Sveriges konsulat i Nice. Överskottet från dagen går oavkortat och uteslutande till förbättringar och underhåll av Villa Ingeborg. Huset är sedan 2013 svenskarnas samlingsplats på Rivieran. Belägen i staden Cagnes-sur-Mer som ligger strax väster om Nice och är lättillgängligt från alla håll samt mycket nära Nice flygplats. Det är lätt att ta sig dit med bil eller allmänna kommunikationer. Adressen är 40 avenue de Verdun, 06800 Cagnes sur Mer.

Under dagen serveras en buffetlunch med lokala specialiteter i form av mat och dryck på terrasserna. Musikunderhållning!

Anmäl intresse för lunch inkl. dricka och kaffebricka under hela dagen (25€/person) görs via Rivieraklubbens hemsida.

Varmt välkomna!