Församlingsbrev 2020-09-17

Kära församlingsmedlemmar!

Kära församlingsmedlemmar

Det har med tiden blivit ett brev i månaden, inte för att kyrkorådet haft det som plan utan mer därför att det har funnits ett behov. Just i detta brev blir det mycket kring situationen här nere i Frankrike med anledning av pandemin.

Det är skönt att ha kommit tillbaka hit ner och vi har välkomnat vår nye herde Hans Rhodin som hunnit med att hålla två gudstjänster. Det mer formella välkomnandet kommer vi att ha söndagen den 27 september i samband med gudstjänsten. Då kommer vi också att tacka Richard Aspegrén för hans tid här. Både Hans och Richard är väl medvetna om varför vi måste tränga ihop dessa två viktiga tillfällen och tycker båda att det är helt i sin ordning.

Dessutom har vi kyrkostämma söndagen den 27 september. Vi har då beslutat att inbjuda både de som går i gudstjänsten och de som kommer efter gudstjänsten till den lite förenklade lunch som vi kan ordna i de tider som nu är. Vi startar kl. 12.15 och då kommer det att finnas förfriskningar, öl, vatten och vin samt en baguette att äta och efter det kaffe och en kaka till det facila priset av 8€.

Detta gör vi för att alla ska få möjlighet att träffas, prata och också kunna ställa frågor till kyrkorådet. Kyrkorådet har som ambition att alla medlemmar ska förstå vart vi är på väg, vilka planer vi har, hur ekonomin ser ut och alla andra frågor som känns relevanta. För detta har vi skrivit regelbundna församlingsbrev i en omfattning som flera av oss inte varit med om tidigare. Trots det så hörs det ibland ett litet mummel av ”vi får ingenting veta”. Vi ska försöka åtgärda det.

Nu till de ordningsmässiga frågorna. Enligt de regler som nu gäller så får vi inte sitta fler än 20 personer i kapellet, de som inte får plats får sitta på stolar utomhus med goda mellanrum. Vi måste bära munskydd utom då vi sitter ner och då vi äter, även det sittandes.

Vi får inte servera en buffé utan bara portionsupplagd mat, därav baguetter den 27 september. För övriga söndagar vill vi fortsätta med de uppskattade luncherna men vi behöver en anmälan innan. Både de som är medlemmar i Rivieraklubben och övriga kan anmäla sig via Rivieraklubbens hemsida och också betala lunchen där. Vi vill helst undvika kontanter, även det av hygienskäl. De som av något skäl inte vill anmäla och betala i förväg måste anmäla sig till vår mail, nice@svenskakyrkan.se, så kommer det att finnas mat till alla. Vi är medvetna om att det kan komma kyrkobesökare som inte är medlemmar i församlingen och som också önskar delta i vår lunch, det kommer vi att ta viss höjd för.

Vi måste också göra en deltagarförteckning som upptar alla som kommer på besök till Villa Ingeborg, namn och emailadress, detta för att kunna smittspåra om någon blir sjuk.

Som ni säkert förstår tar dessa säkerhetsåtgärder lite tid för oss som arbetar med att värna allas vår säkerhet. Vi blir oändligt tacksamma om det finns någon/några som på frivillig bas kan tänka sig att någon söndag vara handräckning mm. Anmäl att du/ni vill hjälpa till antingen till vår mail nice@svenskakyrkan.se eller till katja.elvang@me.com , tack.

Det var allt för i dag, var rädda om er

Katja Elväng