Stilla veckan och påsken

Var med och upplev Stilla veckan och påsken i Södra Sandby församling.

Alla kyrkor är öppna för besök och andakt.
S. Sandby: alla dagar kl. 8.00-15.00
Revinge: alla dagar kl. 9.00-16.00
Hardeberga: Skärtorsdag (28/3) till Annandag påsk (1/4) kl. 9.00-16.00

Söndag 24/3 Palmsöndag
kl. 12.00 Mässa i Hardeberga kyrka. Johanna Hardefors, präst. Katarina Koos, musiker. Stora Sångskolan medverkar. Efter mässan inbjuder Hardeberga kyrkliga arbetsförening till påskmarknad med påsklunch samt försäljning och lotteri i församlingshemmet.

Måndag 25/3
kl. 12.15 Passionsandakt med bibelläsning, psalmsång och bön i församlingshemmet. Efterföljande soppa (40 kr) och samtal.
kl. 14.00 Trivselcafé i församlingshemmet.

Tisdag 26/3

Onsdag 27/3
kl. 9.30 Morgonbön i Södra Sandby kyrka. Agneta Ljungberg, diakon. Därefter serveras frukost i församlingshemmet.

Torsdag 28/3 Skärtorsdag
kl. 19.00 Skärtorsdagsmässa med fottvagning i Södra Sandby kyrka. Anna Ahlström Nilsson, präst. Katarina Koos, musiker. Sandby Cantus medverkar.

Fredag 29/3 Långfredag
kl. 10.00 Gudstjänst i Södra Sandby kyrka. Sara Svensson, präst. Carina Norlander, musiker. Blockwork Sandby medverkar.

Söndag 31/3 Påskdagen
kl. 10.00 Mässa i Södra Sandby kyrka. Niclas Loive, präst. Carina Norlander, musiker. Delar av Blockwork Sandby med gästmusiker medverkar.
Kyrkkaffe med påskbakelse serveras i kyrkan efteråt.

Måndag 1/4 Annandag påsk
kl. 18.00 Mässa i Revinge kyrka. Anna Ahlström Nilsson, präst. Kaj Wirenbook, musiker.

Stilla veckan och påsken

Mörkret kan aldrig vinna. Kärleken övervann allt.
Påskens berättelse är mäktig. Följ med genom dagarna från mörker till ljus. Påsken är kyrkans största helg. I påskhelgen firas livet! Jesus dör på korset, men uppstår på nytt – livet vinner över döden – och med sig till nytt liv tar Jesus alla oss människor, alltid upprättade, aldrig utlämnade åt mörkret.

Skärtorsdagen
Jesus delar en måltid av bröd och vin med sina närmaste tolv lärjungar. Det kallas att Jesus instiftar nattvarden, och minnet av det firas på skärtorsdagen, vars namn kommer från det gamla ordet skär som betyder ren. Det syftar på att Jesus den kvällen tvättar sina lärjungars fötter.

Långfredagen
På långfredagen dör Jesus och ondskan besegras. Korset, ett grymt redskap för tortyr och avrättning, är det främsta kristna tecknet eftersom det visar på Guds kärlek till människorna.

Påskdagen
Påskdagen är den kristna kyrkans största dag. Då uppstår Jesus efter att ha dött och begravts på långfredagen. Några kvinnor går till graven, där deras sorg byts till glädje – en ängel möter dem och berättar att Jesus uppstått till nytt liv.

Annandag Påsk
På väg mot staden Emmaus möter ett par av lärjungarna Jesus, utan att känna igen honom. Först när Jesus bryter brödet vid middagen de delar ser de vem han är. Det är sant, han lever verkligen.