En stötta i trä står bakom en gravsten.
Foto: Linda Mickelsson /Ikon

Säkerhetskontroll av gravstenar

Vart femte år kontrollerar vi att gravstenarna på våra kyrkogårdar är stabilt förankrade och inte utgör någon risk för dig som besöker kyrkogården eller för våra medarbetare som arbetar där.

Den som är gravrättsinnehavare till en gravplats med gravrätt är skyldig att hålla gravplatsen i ordnat och värdigt skick. I ansvaret ingår också att se till att gravvår­den inte utgör en säkerhetsrisk på grav­platsen eller för den närmaste omgivning­en.

I Linköpings kommun är Svenska kyrkan huvudman för begravningsverksamheten. I det uppdraget ligger också ett ansvar för hälsa och säkerhet för de som arbetar på eller besöker våra kyrkogårdar. Därför gör vi regelbundna säkerhetskontroller.

- Det som avgör om en gravvård står sä­kert eller inte är det som finns under mar­kytan, berättar Anna Danielsson som är ansvarig för kyrkogårdarna i Slaka-Ny­kils pastorat. Det har stor betydelse hur grundläggningen är konstruerad och hur de olika delarna är dubbade i varandra. Det är heller inte ovanligt att gravvårdar blir instabila med tiden.

Centrala Gravvårdskommittén (CGK) har tagit fram regler som gäller såväl nymon­terade som äldre gravstenar. Enligt dessa ska en gravsten bl a klara 35 kg dragkraft utan att välta och stenar som är 30-150 cm höga ska vara fästa med minst två dubbar.

Den senaste säkerhetskontrollen gjordes 2021. Men det kan hända att åtgärder behövs även mellan kontrollerna.

- Om vi upptäcker en sten som inte uppfyller säkerhetskra­ven kontaktar vi gravrättsinnehavaren per brev. Gravrättsinnehavaren har då 6 månader på sig att se till att stenen säkras. Under tiden stöttar vi stenen tillfälligt med en träpinne och ett band. Om en sten inte blir säkrad lägger vi den ner av säkerhetsskäl. När vi gör det sätter vi också upp en liten skylt som visar att det är pastoratet som lagt ner stenen.

Här kan du se hur en säkerhetskontroll går till:

Har du frågor om säkring av gravstenar eller vill veta mer om arbetet på våra kyrkogårdar är du välkommen att kontakta Anna Danielsson: