Coronaviruset och verksamheten i Sköllersta församling

Här kan du läsa om hur Covid-19 påverkar vår verksamhet.

Svenska kyrkan anpassar sin verksamhet kontinuerligt efter myndigheternas rekommendationer som rör coronaviruset. Vi respekterar skyddsavståndet och avstår oavsett tillfälle från att hälsa genom att ta i hand. Givetvis är man symtomfri och känner sig frisk när man besöker våra verksamheter och lokaler. Håll er gärna uppdaterade här på vår hemsida och fb-sida: https://www.facebook.com/Skollerstaforsamling.

VARDAGLIG VERKSAMHET

Följande gäller tills vidare:

•  Barn- och ungdomsverksamhet (inklusive öppen förskola) pausas

• Övriga församlingsverksamheter pausas (samtalsgrupp etc)

• Församlingsexpeditionen är bemannad som vanligt och nås via telefon eller mail, men vi tar inte emot besök i lokalen. Du kan fortfarande hämta eller lämna saker, men det sker utanför.

• Man kan fortfarande boka dop, vigsel och begravning. Det sker dock utifrån att vi kan upprätthålla reglerna och samlas max 8 personer exklusive tjänstgörande. Begravningsföljen får vara upp till 20 personer vid begravningsgudstjänsten, exklusive tjänstgörande.

• Prästerna gör inte längre hembesök, men vi pratar gärna i telefon eller ses utomhus.

GUDSTJÄNST

Vi fortsätter att fira gudstjänst. Man kan dock inte längre delta fysiskt. Vi kommer livesända vissa gudstjänster, andra kommer spelas in. Vissa söndagar kommer kyrkan vara öppen för besök och samtal med präst.

VI PRIORITERAR HANDHYGIEN OCH VISAR HÄNSYN

Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer:

• En allmänt förebyggande åtgärd mot luftvägsinfektioner är att undvika att röra vid ansiktet eller ögon samt att undvika nära kontakt med sjuka människor.

• Tvätta händerna ofta med tvål och varmt vatten, före måltid, mathantering och efter ett toalettbesök.

Handsprit kan vara ett alternativ när du inte har möjlighet till handtvätt.

• Genom att hosta och nysa i armvecket eller i en pappersnäsduk hindrar du smitta från att spridas i din omgivning eller från att förorena dina händer.

• Kanske DET VIKTIGASTE: Stanna hemma när du är sjuk för att undvika att smitta andra.

Magnus Segendorff

Kyrkoherde