Stiftsgårdar & folkhögskola

I Skara stift finns två stiftsgårdar. Dessutom driver stiftet en folkhögskola. Dessa anläggningar är öppna för alla.

Flämslätts stiftsgård ligger utanför Lerdala två mil från Skara. Gården har kapacitet för många typer av samlingar, från små möten till stora konferenser. Man har dessutom särskilda lokaler som lämpar sig för läger. Läs mer här på gårdens webbplats

Lilleskogs stiftsgård ligger strax söder om Alingsås. Det är en mindre gård med en herrgårdsliknande miljö. Skara stifts själavårdsinstitut är lokaliserat här men Lilleskog är också öppet för olika grupper som vill använda gården för samlingar och konferenser.
På gårdens webbplats finns mer info

Skara stifts folkhögskola ligger i den mysiga småstaden Hjo vid Vätterns strand. Här finns ett brett utbud av olika utbildningar. Utöver en allmän folkhögskolekurs finns bland annat finns musik- och kantorsutbildning och kyrkans grundkurs.
Mer info finns på skolans webbplats

Drivs som stiftelser

Lilleskog och Hjo folkhögskola är två av de stiftelser som finns med anknytning till Skara stift. Det innebär att de har egna styrelser och en självständig ställning.
   I Lilleskogs bildades stiftelsen när gården donerades till kyrkan av makarna Clusendick. Även Hjo folkhögskola har ända från starten drivits i stiftelseform.