Beröm för nätvandrare

Det är inte precis varje dag som kyrkans verksamhet föreslås få pris. I synnerhet inte när gäller internet. Men nu har det hänt.

Foto: Sven-Erik Falk

VECKANS KRÖNIKA

För att döda spänningen är det lika bra att avslöja resultatet direkt. Det blev inget pris. Däremot blev det mycket beröm till kyrkans satsning på Nätvandrare. Verksamheten drivs av personer i Skara, Göteborgs, Karlstads och Växjö stift.
    De som delade ut priset är föreningen Surfa lugnt. Bakom den står bland annat Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB samt Post- och telestyrelsen. Dessutom finns Fryshuset, en teleoperatör och ett försäkringsbolag med som intressenter.

Eldsjäl
En av eldsjälarna bakom Nätvandrarna är Karin Ahlqvist. Hon har arbetat som diakon vid stiftskansliet i Skara och har numera samma tjänst i Växjö. Hon syns ofta på Instagram, den plats på internet där många ungdomar samlas.
    – Tanken är att aktivt vara på arenor där unga är och att ställa öppna frågor. Bakom skärmen vågar många av dem uttrycka mer, och det är otroligt vilka miljöer unga människor finns i, konstaterar hon i en intervju med tidningen Dagen.

En miljard användare
Totalt har Instagram ungefär en miljard användare över hela världen. I Sverige beräknas nära 90 procent av alla tonåringar använda tjänsten. Och så finns alltså några diakoner och ideella medarbetare från Svenska kyrkan på plats för att svara på frågor och föra samtal med ungdomar.
    Marie Mattson som är konfirmandledare i Arvika berättar för Dagen att det finns ett antal olika ämnen som kan dyka upp i konversationerna.
   – Det kan handla om gymnasieval, om sorgen efter att relationen med pojkvännen har tagit slut, om vad föräldrarna har sagt eller om djupare existentiella frågor och psykisk ohälsa, säger hon.

Svårt finansiera
Nätvandrarna får ofta höra att de är uppskattade och att det är bra att de finns. Däremot är det lite svårare att finansiera verksamheten. Eftersom Svenska kyrkans arbete är organiserat efter geografiska gränser finns det ingen som riktigt vill ta huvudansvaret. Internet bryr ju sig inte om församlingsgränser.
    Det finns en ansökan hos Allmänna arvsfonden för att finansiera en heltidstjänst under ett år. Då skulle Nätvandrarna kunna samla ihop verksamheten och förankra den mer inom kyrkan.
    Man får hoppas att det initiativet lyckas. Själavård behövs alltid. Bäst är den naturligtvis om den sker i ett samtal mellan två människor. Men Nätvandrarna har skapat en inkörsport till sådana kontakter. Om 90 procent av alla tonåringar finns på Instagram så bör nog Svenska kyrkan också göra det. Visst finns det andra kontaktytor, men det ena behöver inte utesluta det andra.

Av Sven-Erik Falk, Skara

Detta är en krönika där skribenten själv svarar för de åsikter som framförs.