Konstutställning i Skanörs kyrka: Presseningsikoner

Vecka 23-25: mån-fre kl 07-16, lör och sön 10-15

Vecka 26-31: mån-fre kl 07-18, lör - sön 10-18

INTE IKONER

Ikoninspirerade bilder – slagmetall, slitna presenningar, form, känsla och färger från ikonernas värld. Men jag målar inte ikoner. Det känns angeläget att säga det tydligt. Jag är på tok för otrogen och experimentell i mitt målande för att platsa i ikonmålarnas skara. Däremot är jag sedan ungdom fascinerad av ikonmåleriet. Den östliga kyrkans rika bildspråk är inspirerande att ta spjärn emot.  Jag tar till mig en del av det klassiska ikonmåleriets lagbundenhet men bearbetar det genom att bryta upp, utelämna, möblera om. Jag lånar lite här och där, vrider till det, lyfter fram detaljer och strävar mot det enkla.  Syftet är att skapa en vacker bildbrygd med läkande och lugnande inverkan på människor.

ÅTERBRUKSBILDER

Mina bilder är en återbruksdemonstration. De är målade på gamla presenningar som jag tiggt till mej på det nedlagda regementet i Örebro, där jag bodde tidigare. De är lagade och lappade – ett fint hantverk. De är slitna och härjade – men ändå så vackra. Eller kanske just för att de har en historia så är de vackra. Som människor. Jag vill visa att det som tidigare ansetts förbrukat är vackert och användbart – och så verka för skapelsens överlevnad. Återbruk är en from gest.

PRESENTATION

Att måla är rekreation för mig. Till professionen är jag präst. Först församlingspräst i Örebro S:t Nicolai i ca tio år, sedan som missionsteolog på Kyrkokansliet, internationella avdelning i Uppsala i 7 år. Hösten 2007 flyttade jag till Visby för att verka som domprost fram till hösten 2019. I mitt jobb har det varit mycket papper som ska skrivas och läsas, möten och sammanträden.  Då är det skönt att få sjunka in i denna bildvärld. Bilderna som jag visar är målade på lediga stunder, framförallt på somrarna i svärmors sommarhus i Småland, Flivik, Misterhults församling mellan Västervik och Oskarshamn, i Linköpings stift. Just nu är jag deltidspräst i Alfta Ovanåkers församling i Hälsingland. Och så målar jag presenningsikoner.

REPRESENTERAD OCH UTSTÄLLNINGAR

Jag har haft många utställningar i kyrkor de senaste 25 åren, bland annat i Skara, Strängnäs och Linköpings domkyrkor. Jag har också haft utställning i Dortmund, Tyskland, Betlehem, Palestina och Svenska kyrkan i New York och London. Mina bilder finns på några stiftsgårdar och i över 100 kyrkor runt om i landet tex. Jakobs kyrka i Kungsträdgården Stockholm, Strängnäs domkyrka, Västerås domkyrka, Hammarbyhöjdens kyrka, Kyrkans Hus i Örebro, Pastoralinstitutet i Uppsala, Tannerfors kyrka Linköping, S:t Petri, Västervik, S:t Olai i Norrköping och  i S:t Nicolai i såväl Örebro som Nyköping. Också i Svenska kyrkan i New York och Svenska kyrkan i London finns mina bilder.

VARFÖR ALLA DESSA HÄNDER?

Jag fastnar ofta för ikonbildens händer. Jag lyfter ut dem och beskär runt omkring. Jag gillar händer som välsignar, vinkar, hälsar, uttrycker omtanke och bryr sig. Händerna är liksom fortsättningen på vårt böneliv. När bönen lämnat vår tunga så har det blivit en fråga också för vår hjärna och – för våra händer. Bön är inte bara ord utan också en del av ett kristet handlingsprogram. Vi har ansvar för det vi ber. Jag tror att min bön förbinder mig att göra det jag just bett om. Det vi formulerat med ord när vi knäppt våra händer kräver att vi öppnar dem och själva handlar och agerar i bönens riktning. Våra liv ska vara den praktiska konsekvensen av det vi ber. Det är med våra händer vi agerar och är solidariska.

Gud har inga andra händer än dina och mina. Det är med våra händer som Gud verkar, handlar och agerar. Gud har inte lagt alla äpplen i vår korg – men bland annat där. Är du redo? -Därför så många händer på mina presenningsikoner.

Mats Hermansson på Instagram:
”Presenningsikon”

Kontaktuppgifter till konstnären