Utställning om Joël Mila i Skallsjö kyrka

Se sommarens utställning mellan 27/6 - 14/8.

I sommar kan du se en utställning om Joël Mila i Skallsjö kyrka. Litografi, akvarell, olja, textil, och keramik.

Konstnären Joel Mila föddes i Jönköping den 29 september 1895. Som konstnär arbetade han inom många områden, så som mosaik, glasfönster, tak- och väggmålningar i kyrkor. Han ägnade sig också åt profan konst och 1923 dekorerade han berg- och dalbanan på Liseberg i Göteborg.

År 1954 fick Mila i uppgift, av kyrkorådet, att göra ett förslag till kormålningar i Skallsjö kyrka. På sommaren 1956 påbörjades arbetet och kormålningarna invigdes den 8 december 1956 av biskop Bo Giertz.

Efter några år tyckte man att även innertaket borde smyckas och 1962 tillfrågade kyrkorådet åter Mila om han ville åta sig detta. På kyrkans 100-årsdag, den 13 oktober 1963, invigdes de nya målningarna.

Målningarna i Skallsjö kyrka är de största som Joel Mila gjort i någon kyrka. I Skallsjö kyrka är målningarna utförda i oljetempera och målade på linneväv, som limmats fast på den putsade väggen.
År 2006 fick Joel Mila en väg i Floda uppkallad efter sig.

Utställningen visas i kyrkan från och med måndag 27/6 till och med söndag 14/8, i samband med att kyrkan är öppen - Musikpunkten på onsdagar kl 19, Öppen kyrka fredagar kl 13-15 v26-31 och vid gudstjänster på söndagar kl 11.