Stöd till Ukraina

I samarbete med Lerums kommun och övriga kyrkor i kommunen förbereder vi oss för att kunna ta emot människor som flyr från kriget i Ukraina. Du kanske har möjlighet att hjälpa till?

Med anledning av kriget i Ukraina förbereder vi oss på olika sätt för att det kan komma många flyktingar, också hit till Floda/Tollered och Lerums kommun. Vi samarbetar med kommunen och andra organisationer och gör vad vi kan för att samordna våra resurser på bästa sätt.

Just nu görs en inventering av våra gemensamma resurser för att vi ska kunna vara så redo som möjligt när människor kommer.

Därför kommer här några frågor till dig:

1.    Har du språkkunskaper i ukrainska och ryska?
2.    Kan du tänka dig att ställa upp som ideell medarbetare utifrån eventuella kommande behov? Till exempel som stödperson på ett eller annat sätt.
3.    Har du tillgång till ett extra husrum, eller en stuga som skulle kunna utgöra tillfälligt boende för någon som behöver? Hur många platser? För någon enstaka natt, eller för upp till någon vecka eller månad?

Detta är en förberedande inventering och vi vet ännu inte exakt vilka och hur stora
behoven kommer att vara.

Har du tips på fler personer som vi kan höra av oss till så meddela oss gärna.

Nationellt

Act Svenska kyrkans lokala partner finns på plats i Ukraina samt i länderna runt Ukraina och stöttar den ukrainska befolkningen. Medlemmar i ACT-alliansen, som Act Svenska kyrkan är en del av, genomför nu humanitära insatser. De viktigaste behoven i nuläget är mat, vatten och hygienartiklar.

Läs mer om vad Act Svenska kyrkan gör och hur du kan vara med och bidra.

Du kan bidra direkt genom att swisha tilll Act Svenska kyrkan:

SWISHA EN GÅVA TILL 900 1223, SKRIV AKUT I MEDDELANDEFÄLTET.

Act Svenska kyrkan agerar för Ukraina

Kriget i Ukraina drabbar många. Läget är akut! Behoven är stora och fortsätter att öka. Våra lokala partner finns på plats och stöttar befolkningen. Humanitära insatser pågår och fler förbereds. Din gåva behövs!

Person står och håller i kläder, böcker och saker.

Sälj på Tradera och rädda liv

Genom att sälja till förmån för Act Svenska kyrkan på Tradera kan du vara med och stötta människor som är i akut hungersnöd, på flykt från kriget i Ukraina eller lever i utsatthet.

Låt inte oron över kriget gå över styr

Ärkebiskopen: Be, arbeta – och avstå från ”doomsday scrolling” på mobilen.

Gåvorna gör skillnad i Ukraina

Situationen för Ukrainas befolkning är fortsatt mycket svår. Din gåva behövs.

Ge en gåva