Foto: Johannes Söderberg/SVT

Helgmålsringning i SVT från Skallsjö kyrka

Helgmålsringning i SVT 1 från Skallsjö kyrka. Se programmet här!

”Helgmålsringning från Skallsjö kyrka, Västergötland ”
Lörd 21 nov

Klicka här för att se klippet i efterhand på SVT Play

Inför domsöndagen talar prästen Sofia Eriksson om ett helgon för hopplösa fall.

”I samband med ett bibelstudium fick jag upp ögonen för Judas. Inte han som förrådde Jesus, utan en annan Judas, Judas Taddaios. Även om han också var en lärjunge till Jesus, så hör vi inte så mycket om honom, trots att han har skrivit Judasbrevet i bibeln. Nu visade det sig att Judas Taddaios var ett skyddshelgon in den katolska traditionen. Ibland kan ett skyddshelgon vara till för en hel yrkeskår, som till exempel sjömän, läkare eller snickare. Men Judas Taddaios visade sig vara skyddshelgon för människor som anser sig vara hopplösa fall”, berättar Sofia Eriksson.

”Det värmde mitt hjärta. För oss som aldrig kommer att kunna förbättra oss till den nivå vi önskar. För oss som gör samma misstag gång på gång. För oss vars motiv och handlingar alltid är en grumlig blandning av ont och gott, egoism och generositet. För oss har man valt att lyfta fram ett skyddshelgon. Till oss har Gud därför valt att säga: Håll ut! En dag kommer jag att förbättra er, en dag kommer jag att lyfta hela världen ur sin grumlighet till ren och klar godhet!”, avslutar Sofia Eriksson.

Skallsjö kyrka ligger strax utanför Lerum och stod färdig 1863. Konstnären Joël Mila målade kyrkans kormålningar år 1956. Skallsjö församling tillhör Göteborgs stift.