Restaurering av Gernerska gravkoret och grindstolpar

Sigtuna församling restaurerar Gernerska gravkoret utvändigt och grindstolpar. Entreprenörens arbetsområde är begränsat, men framkomligheten genom grindstolparna kan komma att begränsas under restaureringsarbetet. Störande arbeten kommer inte att pågå vid förrättningar.

Gernerska gravkoret uppfördes 1757 av Anna Gerner (född Gyllenborg), änkegrevinna på Venngarns slott, till minne av hennes två år tidigare avlidne make överste Albrekt Gerner. Vapensköldarna på fasaden är de Gernerska och Gyllenborgska släktvapnen. De kraftiga grindstolparna med murade sidopartier vid södra ingången till kyrkogården utgör eventuellt resterna av en medeltida stiglucka och bogårdsmur. Murverket kan vara medeltida.

Arbetena i korthet

Renoveringsarbetet påbörjades i augusti 2020 och kommer att avslutas i början av 2021. Taket på gravkoret ska tvättas och målas om. Putsen på fasaden kommer att blästras, putsas och avfärgas med kalkfärg. Idag är det målat med färg innehållande plast. Smide- och trädetaljer kommer att rengöras och målas om. Sandsten och runstenar kommer att skyddas då övriga arbeten pågår. Plåttäckningarna på grindstolparna kommer att göras nya. Putsen ska åtgärdas och avfärgas. Tegeltaken ses över och trasiga tegelpannor kommer att bytas. Smidesportarna kommer att rengöras och målas om.

Entreprenör och etablering

Puts- & Plattsättnings AB är samordnande huvudentreprenör för arbetena. Företaget har som inriktning att arbeta med puts i kulturhistoriskt värdefulla miljöer och har bland annat utfört många arbeten för olika församlingar i Svenska kyrkan, Statens fastighetsverk och Stadsholmen.