Gestaltningsutmaningen 2020

Nyhet Publicerad Ändrad

Trädgårdselever/studenter har bjudits in att utsmycka en återlämnad ramgrav - nu finns en vinnare!

Gestaltningsutmaningen våren 2020

Sveriges kyrkogårds- och krematorieförbund Region Väst, SKKF Region Väst har bjudit in trädgårdselever/studenter i regionen till en gestaltningsutmaning.

Vid SKKF konferens den 10 mars 2020 avgjordes utmaningen med en omröstning och prisutdelning. De elever som lämnat det vinnande förslaget får nu möjlighet att tillsammans med Partille kyrkogårdsförvaltning utföra anläggningen av gestaltningsförslaget.

Grattis Frida och Charlotte!

Det vinnande bidraget är komponerat av Frida Jonsson och Charlotte Törnqvist, Gunnebo Slott och Trädgårdar, som inleder sin beskrivning:

En hyllning till arbetaren i brukssamhället
Vi vill genom vår plantering hedra arbetaren på Jonsereds fabriker, som genom sin trogna tjänst var helt avgörande för att forma och bygga upp dåtidens samhälle. Arbetaren bidrog även till den moderna samhällsutvecklingen som skett fram tills idag.

Här läser du texten i sin helhet • Vinnare i Gestaltningsutmaningen 2020

Här ser du även den vackra skissen

Hur bedömdes förslagen?
• Vid bedömning av förslagen läggs vikt vid att gestaltningen ger en positiv upplevelse för besökarna på griftegården.
• Växter och annan utsmyckning i ramgraven ska harmonisera med griftegårdens karaktär och primära syfte som är begravningsverksamhet.
• Växtvalet ska också vara anpassat till klimat och miljö.

Vad skulle förslaget bestå av?
Gestaltningsförslaget ska innehålla:
1. Visuell gestaltning, skiss/ritning dyl. som lätt kan hängas upp eller läggas på bord, läpligen i storlek A3 eller A2.
2. Växtlista: max en A4-sida.
3. Motiverande text till gestaltningsförslaget: max en A4-sida.
4. Specificerad budget, max 5000kr inkl. allt: material, utsmyckning och växter, max en A4-sida.
5. Beskrivning av underhåll och skötsel, max en A4-sida.

Frågor? Kontakta:
Anna Petersson, anna.petersson2@svenskakyrkan.se