Gestaltningsutmaningen

Nyhet Publicerad

Inbjudan till trädgårdselever/studenter i regionen att utsmycka en återlämnad ramgrav

Inbjudan till en gestaltningsutmaning

Sveriges kyrkogårds- och krematorieförbund Region Väst, SKKF Region Väst bjuder in trädgårdselever/studenter i regionen till en gestaltningsutmaning. Eleverna deltar genom att lämna in förslag på gestaltning av en ramgrav senast den 10 februari 2020.

Vid SKKF konferens den 10 mars 2020 avgörs utmaningen med en omröstning och prisutdelning. De elever som lämnat det vinnande förslaget får möjlighet att tillsammans med Partille kyrkogårdsförvaltning utföra anläggningen av gestaltningsförslaget. Inbjudan är bred och omfattar alla som pluggar grönt/trädgård vid ett lärosäte, såväl på grundnivå, YH, högskola, universitet m.m. Även geografiskt är inbjudan generös men eleven bör ha i åtanke att avståndet inte ska vara ett hinder för att delta vid prisutdelningen och anläggningsarbetet. Region Väst är sydvästra Sverige med en generös tolkning.

Vad vill SKKF med utmaningen?

SKKF vill skapa intresse för kyrkogårdsskötsel samt få inspirerande gestaltningsförslag till sina kyrko- och griftegårdar. Elever ges möjlighet att pröva sina kunskaper i en verklig miljö samt får dessutom inblick i kyrkogårdsarbetet och möjlighet att knyta kontakter.

vem kan ställa upp?

Inbjudan riktar sig till trädgårdselever/studenter som läser på ett lärosäte i sydvästra Sverige. Gestaltningsförslagen bör lämnas in av grupper på 2-5 elever, detta för att anläggningsarbetet inte ska bli för betungande för den enskilde eleven. Gestaltningsförslaget kan också lämnas in enskilt men då bör eleven ha möjlighet att ta hjälp av studiekamrater för anläggning och utförande. Det finns heller inget krav på deltagarna att utför själva anläggningen, utan det ska ses som en möjlighet. Dessutom får två elevrepresentanter från varje nominerat förslag delta vid SKKF vårkonferens den 10 mars 2020 när utmaningen avgörs.

utmaningen - Ramgraven

Ramgraven som ska gestaltas finns i Partille pastorat på Jonsereds griftegård, vid Härkeshultsvägen i Jonsered.
Graven som ska gestaltas har gravnummer JD 1B 010, gravvården får inte förändras och gestaltningen ska utföras innanför gravens ram som har innermåtten: 2,62 m lång x 2,43 m bred.
Graven är återlämnad och förvaltas av kyrkogårdsförvaltningen.
För att deltagarna ska kunna få en uppfattning av griftegårdens karaktär finns foto och dokument över griftegården upplagda på instagramkontot @skkf­_region_vast.

hur bedöms förslagen?

• Vid bedömning av förslagen läggs vikt vid att gestaltningen ger en positiv upplevelse för besökarna på griftegården.
• Växter och annan utsmyckning i ramgraven ska harmonisera med griftegårdens karaktär och primära syfte som är begravningsverksamhet.
• Växtvalet ska också vara anpassat till klimat och miljö.

Partille Pastorat förbehåller sig rätten att sålla bort de förslag som inte harmoniserar med griftegårdens primära syfte innan omröstningen.
Om en stor mängd förslag inkommer sker en nominering inför omröstningen. Nomineringen utförs då av Partille pastorats kyrkogårdsförvaltning med målet att 5 förslag går vidare till omröstningen.

vad får det kosta?

Partille pastorat kyrkogårdsförvaltning står för kostnaderna av material och utförande för upp till 5000kr under anläggningsarbetet.
Utlägg för material m.m. i samband med att gestaltningsförslaget tas fram utgår inte. Eleverna står för sin egen tid. Utmaningen kan vara en del av undervisningstiden i gestaltning- och anläggningskurs men kan också göras på fritid. Lön eller utlägg för resor utgår inte till eleverna under arbetet med utmaningen. Kyrkogårdspersonal är behjälplig i samband med anläggningsarbetet.

vad ska förslaget bestå av?

Gestaltningsförslaget ska innehålla:
1. Visuell gestaltning, skiss/ritning dyl. som lätt kan hängas upp eller läggas på bord, läpligen i storlek A3 eller A2.
2. Växtlista: max en A4-sida.
3. Motiverande text till gestaltningsförslaget: max en A4-sida.
4. Specificerad budget, max 5000kr inkl. allt: material, utsmyckning och växter, max en A4-sida.
5. Beskrivning av underhåll och skötsel, max en A4-sida.

vad ska skickas med i förslaget? Vart?

• Gestaltningsförslag enligt ovan.
• Namn på samtliga elever som står bakom gestaltnings förslaget samt kontaktuppgifter till den elev som är kontaktperson för förslaget.
• Uppgifter om vilket lärosäte eleven läser vid samt kontaktperson på lärosätet.

Senast 10 februari 2020 skickas förslaget till:
anna.petersson2@svenskakyrkan.se
eller: Partille kyrkogårdsförvaltning
Gamla Kronvägen 36, Box 67, 433 21 Partille

frågor? då kontaktar du:

Anna Petersson
Kyrkogårdsförvaltningen, Partille pastorat
Direkt/sms 070-927 63 16
Växel 031-340 42 30
anna.petersson2@svenskakyrkan.se

Varmt välkomna att delta i gestaltningsutmaningen!
Sveriges kyrkogårds- och krematorieförbund Region Väst

Inbjudan till gestaltningsutmaningen, dokument
Sök upp oss på Instagramkontot @skkf­_region_vast

Exempel på hur återlämnade gravar kan utformas