Foto: Johanna Asplund

Möt Anna-Lena Nordberg

Kyrkomusiker i Partille församling.

När började du jobba i Partille församling?

–  Den första juli 2021 började jag jobba i Partille församling, men till pastoratet kom jag redan för två år sedan som vikarie i Sävedalens församling. Innan dess har jag, förutom några år i olika kyrkor i Göteborg, mestadels arbetat i Enskede - Årsta församling, Stockholms stift.

 

Vad jobbar du med?

–  Jag jobbar med de sedvanliga arbetsuppgifterna man har som kyrkomusiker dvs att spela på konserter, gudstjänster, kyrkliga handlingar (dop, vigsel och begravning) och äldreboende. Jag leder också kör för barn och vuxna samt arrangerar och administrerar hela musikverksamheten i församlingen tillsammans med min kollega Camilla Voigt. 

Att arbeta med körerna utgör en stor del av min tjänst. Kör och sång dvs det vokala uttrycket är något jag verkligen brinner för. 

Jonsereds kyrkokör är en blandad vuxenkör (män och kvinnor) i ett åldersspann mellan 25 - 75 år. Det är en härlig grupp med sångare som sjunger i samband med de stora högtiderna under kyrkoåret - Alla helgons dag, advent, jul och påsk. Just nu söker vi framför allt fler herrar till kören! 

Barnkörerna Lilldraget och Draget leder jag tillsammans med vår församlingspedagog Stina Rådberg. Cirka 50 barn varje vecka kommer springande upp till oss från skolan och på hemvägen ljuder sångerna genom hela Jonsered “–Du ger mig hopp, när jag bara vill ge opp”… Helt fantastiskt! 

Att sjunga med barn och lära dem att använda sin röst är det bästa jag vet. Det sång gör med barn (och vuxna) är ovärderligt. Den senaste forskningen visar inte minst på sångens positiva effekter och hur det kan stärka oss på olika sätt. Både fysiskt och psykiskt. 

En nyhet inför hösten var att jag och Camilla drog i gång en ny kör – ”Unga Röster”. En kör för barn och ungdomar från åk. 4 och uppåt. Det är väldigt spännande och roligt att starta upp denna kör. Vi vänder oss till sångsugna barn och ungdomar i både Jonsered och Partille.

 

Vad har du studerat och var har du jobbat tidigare?

– Jag tog min kantorsexamen för 30 år sedan på Sköndalsinstitutet i Stockholm. Sedan tog jag en sång- och körpedagogexamen på Kungliga musikhögskolan i Stockholm och därefter en kandidatexamen i kyrkomusik på högskolan för scen och musik i Göteborg. För att sedan kunna ta Svenska kyrkans organistexamen läste jag den pastoralteologiska utbildningen för präster och kyrkomusiker i Lund. 

Vidare har jag fortsatt studerat och fördjupat mina kunskaper inom sång, dirigering, improvisation mm. Som aktiv musiker krävs kontinuerlig fortbildning för att fördjupa och utveckla sina olika instrument. Som kyrkomusiker idag behövs en stor musikalisk bredd, inte minst genremässigt. 

Min yrkesbana har alltid varit inom musiken och främst inom kyrkans värld (församlingar från norr till söder) med en liten utstickare på 90 talet som keyboardist i ett dansband och körsångare i ett soulband.

 

­Vad är då skillnaden emellan, organist, kyrkomusiker och kantor?

– Kantor, då har du gått minst två år på folkhögskola.
Är du organist har du en högskoleutbildning (ofta fem år) och i ditt jobb ett något större musikaliskt ansvar gentemot din församling. Du förväntas kunna mer helt enkelt och göra svårare saker. 

Kyrkomusiker är samlingsnamnet för dessa två och den titel som numera alltmer används. Vårt huvudinstrument är orgel men under utbildningen ligger lika mycket tyngd på piano, sång, dirigering och improvisation. Vi får även lära oss mycket annat såsom orgelkunskap (en hel vetenskap), musikteori, kyrkohistoria, liturgi, genrebredd med mera.

 

Hur kommer det sig att du valde den här yrkesbanan?

– Min stora kärlek till musiken föddes tidigt. Uppväxten i den jämtländska fjällvärlden präglades mer av toner än av ord. Jag blev vaggad till sömns av min pappas dragspel och redan som femåring började jag spela piano och sjunga i kyrkans barnkör. Vår kantor brann för sitt uppdrag och många som befann sig i denna musikaliska miljö har blivit professionella musiker. Det började där och sen har det bara fortsatt. 

 

Vad har du för mål i ditt yrke?

– En musikers konstnärliga uppdrag är att vara en förmedlare av känslor, skönhet och mänsklighet. Den pedagogiska delen av mitt arbete är att inspirera andra till eget musicerande, ge vidare kunskap och möjlighet till utveckling och fördjupning. Musiken är oerhört viktig i kyrkan och skapar stor meningsfullhet för många, inte minst i svåra tider. Musiken kan bära och når långt bortom ord. Här har vi också ett stort ansvar att förmedla den kristna kyrkans budskap. Att alla är sedda och älskade. Det är stort.

Levande musik ska klinga i våra kyrkor. Det finns en kvalité i det som inte går att mäta, som måste upplevas. Jag ser med stor oro på utvecklingen av inspelad musik i våra kyrkorum. De är inte gjorda för det så jag hoppas snart det vänder tillbaka igen. Att vi får utföra det uppdrag vi är satta att göra. 

 

Slutligen, har du något partytrick som folk inte vet om att du kan?

–  Jag spelar på såg. Självklart av märket Stradivarius! 😊

Anna-Lena vid Schiörlinorgeln från 1783 i Jonsereds kyrka. Foto: Johanna Asplund

Nu är det dags för Anna-Lena att dra vidare till sitt fritidsintresse - ”Vocal Art Ensemble of Sweden”. För självklart sjunger hon även själv i kör. 

Möt David Frid Alerås

Kyrkogårdspersonal på Kyrkogårdsförvaltningen i Partille

Möt Daniel Eriksen

Pastorsadjunkt i Sävedalens församling

Möt Joel Göranson

Ny präst i Furulunds/ Öjersjö församling.