Foto: Magnus Aronson/IKON

Påsken i Olaus Petri 2024

Nyhet Publicerad Ändrad

Följ påskens drama från palmsöndagens uppladdning över den dramatiska stilla veckan och fram till påskdagens glädje. Högmässor, korsvägsandakter, konserter, påskvaka och mässa med påskfest för små och stora!

Olaus Petri kyrka: Storgatan 40, Örebro.
Olaus Petri församlingshem: Sofiagatan 2A-D, Örebro.

Förutom påskens gudstjänster firar vi:
Morgonbön: helgfri måndag, tisdag, torsdag, fredag kl. 8.00.
Mässa onsdag 27/3, 3/4, 10/4 kl. 7.30.
Mässa torsdag 4/4, 11/4 kl. 18.00.

Gudstjänster och konserter

Palmsöndagen 24/3
10.00 Högmässa. Präst: Anna Näppi. Musiker: Niklas Lindström. Söndagsskola. Kyrkkaffe.

Måndag i Stilla veckan 25/3
18.00  Korsvägsandakt. Präst:  Anna Näppi. Musiker: Niklas Lindström.

Tisdag i Stilla veckan 26/3
18.00  Korsvägsandakt. Präst: Anna Näppi. Musiker: Katarina Högberg Jansson.

Onsdag i Stilla veckan 27/3
18.00  Korsvägsandakt. Diakon: Annika Bertilsson. Musiker: Mats Bertilsson.
18.40 Konsert, i direkt anslutning till korsvägsandakten: Stabat Mater av Giovanni Battista Pergolesi. Anna-Sofia Gahnfelt, sopran, Eva Dobreff, alt, Mats Bertilsson, orgel. Fri entré.

Skärtorsdagen 28/3
18.00 Skärtorsdagsmässa. Präst: Anna Näppi. Musiker: Niklas Lindström. Altarets avklädande.
19.00 Agapemåltid i församlingshemmet direkt efter gudstjänsten. Präst: Anna Näppi. Ingen anmälan, ingen kostnad.

Långfredagen 29/3
10.00 Långfredagsgudstjänst. Präst: Anna Näppi. Musiker: Mats Bertilsson. Kör: Olaus Petri Vocalis.
15.00 Inför korset. Präst: Kent Karlson. Musiker: Mats Bertilsson.
18.00 Jesu gravläggning. Präst: Carl Sjösvärd Birger. Musiker: Mats Bertilsson.

Påskaftonen lördag 30/3
20.00 OBS INSTÄLLT PGA SJUKDOM! (Påskvaka i S:t Sergius kapell på Olaus Petri kyrkogård.)
22.00 Påsknattsmässa. Predikant: Anders Lennartsson. Celebrant: Anna Näppi. Musiker: Mats Bertilsson. Kör: Ungdomskören OPQ.

Påskdagen söndag 31/3
10.00 Högmässa. Predikant: Carl Sjösvärd Birger. Celebrant: Kent Karlson. Musiker: Mats Bertilsson, Katarina Högberg jansson, Niklas Lindström. Kör: Olaus Petri Cantores, Olaus Petri Musikkår under ledning av Staffan Sjösvärd. Söndagsskola. Kyrkkaffe.

Annandag påsk måndag 1/4
10.00 Mässa med små och stora. Präst: Carl Sjösvärd Birger. Pedagoger: Hannah Rahm, Agneta Larsson. Musiker: Katarina Högberg Jansson. Körer: Olaus Petri Barnkör och Ceciliakören. Påskfest i församlingshemmet efter gudstjänsten.

Andra söndagen i påsktiden 7/4
10.00 Högmässa med konfirmation av gaminggruppen. Präst: Kent Karlson. Pedagog: Hannah Rahm. Musiker: Niklas Lindström. Söndagsskola. Kyrkkaffe.

Tredje söndagen i påsktiden 14/4
10.00 Högmässa. Predikant: Erik Lindstrand. Celebrant: Anna Näppi. Musiker: Mats Bertilsson. Kör: Olaus Petri Vocalis. Kyrkkaffe.
18.00 Påskmusik. Gudstjänst vid Kristi Uppståndelses Fest. Olaus Petri Vocalis sjunger mellan läsningar av påskens texter. Organist: Katarina Högberg Jansson. Dirigent: Mats Bertilsson. Fri entré.

Station IX: Jesus faller för tredje gången

Via Dolorosa - Korsvägsandakter i OP 2024

Andakter som utgår från Jesu korsväg. Var går Kristus före oss idag? Vilken är vår korsväg? Meditationer och böner för våra egna liv och för dem omkring oss som just nu bär tunga bördor.

Guide: Stilla veckan – dag för dag

Stilla veckan, eller passionsveckan som den också kallas, inleds med palmsöndag och avslutas på påskafton. Men vad betyder de olika dagarna och vad händer i kyrkan? Kyrkvaktmästaren Lena-Marie Keber guidar dig genom påskens drama.

Bilden visar 8 sångare ur gospelkören Svart på vitt som sjunger högt uppe i Svampen.

Svenska kyrkan satsar på dramatiska påskfilmer – från fängelsehålan på Örebro slott och från Svampen!

Påsken rör sig från mörker, sorg och ångest till ljus, glädje och tilltro. I år presenterar Svenska kyrkan i Örebro dramat på ett nytt sätt – genom att ta med örebroarna till den mörka fängelsehålan på Örebro slott och utsikten högst uppe i Svampen. Sångare ur Olaus Petri Vocalis och gospelkören Svart på vitt medverkar.

Välkommen till kyrkan i påsk

Just nu finns det extra stor anledning att påminna oss om påskens budskap: Att livet vinner över döden, att kärleken vinner över ondskan. Att det alltid finns hopp. Välkommen till kyrkan i påsk! Här hittar du allt som händer i kyrkorna i Svenska kyrkan Örebro pastorat.

Olaus Petri församling

– kyrkan på norr i Örebro!

Olaus Petri församling

Adress:
Olaus Petri kyrkogata 4,

Telefon: Informationsservice 019-15 45 00 Här kan du läsa aktuella öppetider.

E-post: olauspetri.forsamling@svenskakyrkan.se

För direktkontakt med församlingsexpeditionen i Olaus Petri, ring 019-15 46 61.

Kontaktlista med alla medarbetare i Olaus Petri församling

Länk till: Olaus Petri församling på Facebook
Olaus Petri församling på Instagram
Olaus Petri församlings Youtubekanal

Olaus Petri kyrka
Storgatan 40, Örebro
Kyrkan är öppen tis, ons, fre kl. 10–15, tors kl. 10–18 samt under helgerna i samband med gudstjänst

Mässa:
Söndag kl 10 Högmässa.
Onsdag kl. 7.30, torsdag kl. 18.
Bönegrupper:
Vardagar utom onsdag kl. 8. morgonbön
Måndag kl. 18 bönegrupp för föräldrar
Onsdag kl.10 Hannagruppen

Plan över kyrkan (pdf)

I Olaus Petri församling bor drygt 25.600 personer (april -22). Den är belägen i norra Örebros centralare delar. Församlingen ligger inom Örebro kontrakt och Strängnäs stift i Svenska kyrkan.

Läs mer om Olaus Petri församling