Byggnadsvårdspris till Gamla krematoriet

Nyhet Publicerad

Gamla krematoriet på Norra kyrkogården har fått 2021 års Byggnadsvårdspris av Örebro Hembygdsförening.

Pär Bäckman ordförande i Örebro Hembygdsförening, Bengt Svensson författare och tecknare (mottagare av 2020 års Hedersplakett), Susanna Pajula kyrkogårdsförvaltningen (mottagare av Byggnadsvårdspriset 2021) samt Eva Robertsson ordförande i Örebro Hembygdsförenings byggnadsvårdssektion. Foto: Gunlög Ernhörning

Förra året firande Gamla krematoriet 100 år. När det byggdes 1921 var krematoriet det tredje i Sverige, efter Stockholm och Göteborg.

I dag är det Sveriges äldsta bevarade krematorium. Det var i drift fram till 1975, då det krematorium som används i dag stod färdigt.

Rivningsrisk
Under 1980-talet fanns det förslag om att byggnaden skulle rivas. Så blev det inte. I stället renoverades fasad och tak vilket innebar att byggnaden räddades.

Inför hundraårsfirandet förra året genomfördes en ny restaurering. Den innebar bland annat att vissa fasadstenar byttes, trappan demonterades och byggdes upp igen från grunden, samt att sydöstra tornet och lyktorna renoverades.

Uppmärksammad hundraåring
Detta arbete uppmärksammades av Örebro Hembygdsförening, som beslutat att ge 2021 års byggnadsvårdspris till Gamla krematoriet.

I motiveringen står: Med utdelandet av 2021 års byggnadsvårdspris vill Örebro Hembygdsförening uppmärksamma det varsamma och professionella förhållningssätt som präglar omhändertagandet av denna nu 100-åriga miljö.

Konst och kulturhistoria på kyrkogårdarna i Örebro pastorat

På våra kyrkogårdar finns massvis av kulturhistoriska gravplatser och byggnader – och konstinstallationer. Du hittar några av dem här. Men välkommen in på kyrkogården också!

Ekers kyrkogård

Örebro kyrkogårdsförvaltning

Kyrkogårdsförvaltningen tar hand om kyrkogårdarna i Örebro pastorat.

Örebro kyrkogårdsförvaltning

Kyrkogårdsförvaltningen i Örebro pastorat

Adress: Storgatan 27, 703 63, Örebro

Telefon: 019-15 45 60, måndag-onsdag klockan 9-12 och 13-14:30 och torsdag–fredag klockan 9–12.

E-post: orebro.kyrkogardsforvaltning@svenskakyrkan.se
E-post gravskötselbeställningar: orebro.gravskotsel@svenskakyrkan.se

Krematoriet: Mäster Olofs-, Befrielsens-, Hoppets- och Stillhetens kapell samt tre minnesstundsrum
Adress: Kyrkogårdsvägen 4, 703 75 Örebro