Hittade du en halsduk idag?

Nyhet Publicerad

I morse fick flera ölänningar en varm överraskning när de väntade på bussen eller gick en promenad på stranden. I flera busskurer, eller kanske på en bänk eller på en stubbe i skogen låg handstickade halsdukar med en uppmaning att ta med den hem.

Det blåser kallt både bildligt och bokstavligt i vårt samhälle, men det finns många människor som står upp för medmänsklighet och värme. Halsdukarna är en symbol för att vi alla kan bidra till en varmare närmiljö.

Så här säger kyrkoherde Anna Lundin Leander norra Ölands pastorat om kampanjen:
- Det är också något av en konst att kunna ta emot omtanke! Vem som helst får ju TA EMOT halsduken. Du hittar den på en allmän plats, det är en gåva från någon som bryr sig. Gå inte förbi halsduken du ser. Ta emot den! Det är någon som suttit ett antal timmar med stickor och garner för att ge dig en vänlig tanke. Jag tänker att det kan få vara lite som ringar på vattnet, att vi visar att vi bryr oss om varandra, här på Öland. Vi är bra på att ta hand om varandra!

#envarmarestad eller som på Öland #envarmareö genomförs samtidigt av ytterligare cirka 60 församlingar runt om i Sverige – från Sjöbo till Piteå.

Vi stickar och skänker halsdukarna utan att veta vem mottagaren är. Kyrkans budskap är ju att du som människa är älskad, oavsett vem du är. Det är ett värmande budskap.

Har du hittat en halsduk?

Du får gärna hashtagga den i sociala medier med någon av taggarna. Och om du inte behöver den mer – skänk den gärna vidare till någon annan som behöver lite värme.

Om halsduken på bilden

Foto: Anna Fendin Ahlström

Just halsdukarna på bilderna har Anneli i Köpingsvik stickat. Hon är en av flera ”stickare” som sedan i höstas har tillverkat halsdukar och nu, den 14 januari 2020, lägger ut dem på offentliga platser runt om på Öland. Det har stickats i sygrupper, diakonisamlingar och i personalrum för att kunna värma en medmänniska när det blåser kallt på ön. Och de som inte kunnat sticka har ändå kunnat skänka färdigstickade halsdukar - kanske har du en gång fått en halsduk av någon som du nu vill ge vidare? Du får gärna skänka halsdukar till oss så lägger vi ut dem åt dig.

Kontakta oss:
NORRA ÖLAND: