Tornet på Björkö kyrka renoveras

Nyhet Publicerad Ändrad

Under hösten rivs delar av tornet på Björkö kyrka och byggs upp igen. Järnbalken som håller kyrkklockorna har rostat och sprängt sönder teglet, som nu plockats ned tillsammans med träskalet från 1980-talet. I mitten av november ska kyrkklockorna ljuda igen.

Björkö kyrka byggdes på privat initiativ 1957, eftersom de många kyrkresorna till och från Öckerö i ur och skur var strapatsrika innan färjorna kom.

Kyrkans torn byggdes i tegel, men när tegelstenarna blev dåliga kläddes tornet in i ett skyddande träskal. Under renoveringen rivs både träkonstruktionen och cirka tre meter av tegelkonstruktionen.
– Alla tycker att tegel är finast så tegel blir det nu också, när vi bygger upp tornet igen, säger Bengt Knutsson, kassör i Föreningen Björkö kyrka, som äger och driver kyrkan.

– Tornet var i stort behov av renovering eftersom järnbalken som håller klockorna har rostat, då den inte var galvad. Därmed har balken svällt när rosten expanderat denen och sprängt teglet. Resten av byggnaden är dock bra, säger snickaren och byggmästaren Stefan Granstav, som är en av de ideella krafter som ryckt in för att hjälpa till med jobbet.
Även en smed från Fotö och en murare från Öckerö deltar i arbetet, som beräknas vara klart i mitten av november.
Renoveringen av kyrkan utförs av ideella krafter och bekostas av föreningen och insamlade medel.
Bidrag till kyrktornet, valfritt belopp (20 kr/tegelsten) tas tacksamt emot via
Swish 123 567 4635