Nyhet / Publicerad 17 november 2017

Kyrkomötet samlas för beslut

Kyrkomötet återsamlas i Uppsala för arbetsplenum och beslut. Det största beslutsärendet är förslaget om ny kyrkohandbok. Under sessionen delas också årets kulturstipendier ut.

Kyrkomötets andra session samlas

Kyrkomötets andra och beslutande session börjar kl. 9 på måndag den 20 november i Uppsala Konsert & Kongress. Kyrkomötet avslutas med mässa i Uppsala domkyrka torsdag den 23 november kl 14:30, under ledning av Karlstad stifts biskop Sören Dalevi.

Utdelning av pris och stipendier

Årets kulturstipendier delas ut på onsdag den 22 november kl 17:45. Vid samma tillfälle delas också Samiska rådets kulturpris 2017 ut.

Beslut om den nya kyrkohandboken

Kyrkomötet ska bland annat fatta beslut om ny kyrkohandbok. Förslagen i gudstjänstutskottets betänkande debatteras under hela tisdagen, den 21 november, och besluten fattas på torsdag 23 november med start kl. 8.

Valsammanträde för nya kyrkomötet

Direkt efter avslutat kyrkomöte samlas det nyvalda kyrkomötet för mandatperioden 2018-2021 till valsammanträde torsdag kväll och fredag 23-24 november. Då väljs bland annat nytt presidium för kyrkomötet och en ny kyrkostyrelse.

Kulturpris till Amanda Kernell för Sameblod

Samiska rådet i Svenska kyrkan tilldelar filmregissören Amanda Kernell 2017 års samiska kulturpris. I långfilmsdebuten Sameblod visar hon hög grad av mod och mognad att ta upp frågor som går rakt in i den samiska erfarenhetens kärna och smärtpunkt.

Ärenden till kyrkomötet 2017

Här finns all dokumentation av de ärenden som behandlades av kyrkomötet 2017.