Nödhjälp till drabbade i Filippinerna

En halv miljon människor är i akut behov av humanitärt stöd efter tyfonen Mangkhuts framfart. Nu går Svenska kyrkans internationella arbete in med 3 miljoner för att ge drabbade tak över huvudet, mat och nödvändiga hygienartiklar.

Det är människor i nordöstra Filippinerna som har drabbats allra värst av tyfonen. Enligt uppgifter från början av oktober handlar det om ett 20-tal döda. Över 200 000 hus har förstörts och vägar har skadats.

- Vi samarbetar sedan tidigare med lokala partners i området och kan vara säkra på att det stöd vi ger snabbt når just de människor och samhällen som har drabbats allra hårdast, säger Else Berglund, chef för humanitära enheten vid Svenska kyrkans internationella arbete.

Mellan fyra och fem miljoner människor bor i de områden där Mangkhuts framfart i slutet av september fick allra värst konsekvenser.

- Filippinerna har hamnat lite i medieskugga av katastrofen i Indonesien. Därför är vi extra glada att kunna skjuta till medel. För situationen är svår även i Filippinerna. Särskilt för de många barn som redan lever i fattigdom, säger Else Berglund.

Filippinerna drabbas årligen av omkring 20 tyfoner eller stormar. Varje år dör hundratals invånare i landet och flera miljoner förlorar sina hem på grund av ovädren. Den värsta tyfonen i Filippinerna på senare år var Haiyan för fem år sedan, som krävde över 7 300 människors liv.

Svenska kyrkans internationella arbete har beviljats Sida-medel och kan stödja insatsen i Filippinerna med 3 miljoner kronor. Pengarna går till mat och hygienartiklar samt till att ordna tak över huvudet för människor som blivit hemlösa.