Ung ledare i Margaretakyrkan

Som ung ledare får du utbildning som du har nytta av hela livet. Lär dig om grupper, strategier, lek och massa annat nyttigt. Du kommer ha väldigt roligt och du behövs i arbetet!

Du som har konfirmerats har möjlighet att fortsätta som ung ledare i församlingen. Du kan finnas med i tex en konfirmandgrupp eller barngrupp. Vi bestämmer tillsammans vilken grupp du själv skulle vilja vara en del av. Du får utbildning både i Margaretakyrkan och under en utbildningshelg i Sverige.

Första året

En utbildning i grundläggande metoder och troslära. Den första delen i utbildningen genomförs dels på hemmaplan i församlingen utifrån ett gemensamt material och dels genom en utbildningshelg i Sverige tillsammans med Karlstads stift.

Syftet med Steg 1 är att stärka dig som ung ledare i synen på dig själv som ledare och i ditt ledarskap. Att förbereda dig på vad uppdraget som ledare innebär samt att få kunskap och praktiska redskap för att kunna genomföra ditt uppdrag så bra som möjligt.

Bland annat:
Min syn på mig själv och andra
Ledarrollen, jag som ledare
Metoder kring andakt och gudstjänst
Metoder och etik kring lekar
På den gemensamma utbildningshelgen sker en fördjupning i fyra olika praktiska metoder.