Björn J:son Lindh

Björn J:son Lindh - stipendium

Hösten 2013 initierade Björn J:son Lindh, professor Erik Borg, professor och konsertmästare Katarina Andreasson från Svenska Kammarorkestern och musikdirektör Marie J:son Lindh Nordenmalm Björn J:son Lindhs stipendium i Nora kommun.

Enligt Björns egen önskan förvaltas stipendiet av Nora bergslagsförsamling och delas ut årligen vid Julkonserten ”Vi sjunger in julen” i Nora kyrka eller i hemmet till en ung instrumentalmusiker i Nora kommun.

Överskottet från en konsert i Nora kyrka den14 juli 2013 med Björn J:son Lindh, Marie J:son Lindh Nordenmalm, Janne Schaffer och Stefan Blomquist, gåvor i samband med Björns bortgång den 21 december 2013, gåvor vid begravningen i Nora kyrka den 17 januari 2014, intäkter från konserter och gåvor från föreningar, organisationer samt privatpersoner utgör grunden för stipendiet.

Kyrkorådet i Nora bergslagsförsamling beslutar vem som ska få stipendiet efter samråd med en expertgrupp bestående av musikdirektör Marie J:son Lindh Nordenmalm, professor och konsertmästare Katarina Andreasson samt kulturskolechefen på Nora Kulturskola.

För information om stipendiet kontakta Marie J:son Lindh Nordenmalm.
Mail: marie.nordenmalm@svenskakyrkan.se eller marienordenmalm@yahoo.se