På sommaren infaller Kristi förklarings dag. Denna dag firar vi till minne av när lärjungarna såg Jesus på Förklaringsberget förklaras som Guds son genom att hans gestalt strålade som ljuset inför Mose och Elia. En röst hördes från ovan: ”Detta är min älskade son, han är min
utvalde. Lyssna till honom”. Denna otroligt starka upplevelse blev ett bevis för lärjungarna om Jesu gudomlighet.
”Vår blick mot helga berget går där, Jesus, du förklarad står i glans så ren som solens sken och pris av Fadern får.”
En älskad psalm
För oss organister innebär denna söndag att man äntligen får spela och sjunga psalmen ”Vår blick mot helga berget går” (Sv. ps. 165) i gudstjänsten. Min farfar Ove älskade just denna psalm och när jag var barn blev det den första psalm jag lärde mig spela fyrstämmigt på tramporgeln i huset på Österlen. Det var verkligen en utmaning att få till legatot i händerna men till slut satt det så bra att jag nästan kunde spela den i sömnen. Psalmen kom sedan att sjungas på mina farföräldrars begravningar och min mammas begravning.
Musiken är skriven av Otto Olsson som var en framstående organist, professor och kompositör i början av 1900-talet i Stockholm. Han ska ha fått frågan vid något tillfälle om hur man kan skriva en sådan melodi och ha svarat: ”En sådan melodi skriver man inte, den får man”. För mig är den så komplett att det inte behövs några som helst omharmoniseringar eller andra variationer när jag spelar den. Den har ett fantastiskt långsamt, brett och vackert crescendo genom varje vers och även över hela psalmen. Man kan nästan känna och se det starka ljuset på Förklaringsberget genom att bara höra melodin.
Men en psalm är inte en psalm utan sin text. Edvard Evers skrev denna text i sin strävan att kyrkoåret skulle bli mer tydligt i psalmboken. Därmed fanns det ett behov med en psalm till just Kristi förklarings dag. Texten skrevs först till melodin i Edvard Griegs ”Den store hvide flok”. Detta innebär i sin tur att man kan sjunga allhelgonapsalmen ”Den store vida skaran där” (Sv. ps. 170) på Otto Olssons melodi. Vid kyrkomötet 1920 räknade Nathan Söderblom den som en av ”det svenska språkets allra främsta psalmer”.
Föreläsningar kring musik
Vill man höra mer om Otto Olsson och hans musik så kommer jag prata om just detta på
S:t Olofsakademien den 2 juli under rubriken ”Giganten vid Odenplan”. Den 12 augusti kommer också musik av bland andra Otto Olsson spelas och sjungas i programmet
”Ännu ser vi en gåtfull spegelbild”. Det ska bli fantastiskt roligt att fira denna sommar
tillsammans med församlingarna i både gudstjänster och konserter.
Samuel Sassersson (Organist)