Pilgrimsvandring

Ett sätt att gå, ett sätt att leva! Att gå är det många som gör. För motionens och hälsans skull och så klart för att komma någonstans, en del går till och med ofrivilligt som flyktingar. Att pilgrimsvandra är att gå i solidaritet med de som måste gå, men också ett sätt att närma sig sitt eget inre och Gud. En metod och ett uttryckssätt för tro helt enkelt.

Pilgrimsvandring i vår

Måndag 1 april, Annandag påsk - Emmausvandring i Spannarboda

Efter gudstjänsten i Spannarboda kyrka kl 10. Längd meddelas närmare. Medtag egen matsäck. Hundfritt. Ingen anmälan. Välkommen med!

Ledare: Per Kallin Pålsson 0581-378 55.

Annandag pingst, måndag 20 maj i Ullersätter

Vi firar gudstjänst på Annandag pingst kl 18 i Ullergården, därefter vandring i omgivningarna. Längd meddelas närmare. Medtag egen matsäck. Hundfritt. Ingen anmälan. Välkommen med!

Ledare: Helena Björzén 0581-378 57.

Pilgrimsvandring 15-19 juni tillsammans med grannförsamlingarna

Vandringen är inte planerad än, men så här såg vandringen ut 2023.

• Lördag 17 juni: Spannarboda kyrka, 16 km (eller 8 km om man vill avbryta efter lunch) i varierad terräng, grusväg och stig.

• Söndag 18 juni: Fellingsbro kyrka, 13 km i lätt terräng, mest grusväg. OBS! Vi börjar vandringen med att fira mässa tillsammans.

• Måndag 19 juni: Grecksåsars kapell, 10 km i varierad terräng, mest grusväg.

• Tisdag 20 juni: Guldsmedshyttans kyrka, 14 km i lätt terräng, skogsstig och grusväg, något kalhygge ska passeras.

• Onsdag 21 juni: Heliga Trefaldighets kyrka i Arboga, 14 km mestadels skogsstig. Parkera gärna på långtidsparkeringen vid stationen.

Vi samlas klockan 9.30 alla dagar.  Vandringen är slut när vi alla kommit tillbaka och sluttiden varierar därför från dag till dag.

Vårt sätt att vandra som pilgrimer betyder att det inte är bara en promenad. Vi har samling med morgonbön, utom på söndagen då vi firar församlingens gudstjänst med nattvard i Fellingsbro kyrka. Vi vandrar delvis i tystnad, får några tankar att ta med oss in i tystnaden, rastar några gånger och avslutar dagen tillsammans. Onsdagen avslutas med mässa i Heliga Trefaldighets kyrka i Arboga. Allt i lugn pilgrimstakt.

2023 års vandringstema är tacksamhet och vi ger olika tankar kring det särskilt vid meditationen mitt på dagen.

Ta med matsäck och vatten för hela dagen och Lilla Pilgrimsboken om du har. Ingen föranmälan. Hundfritt.

För Näsby Fellingsbro församlingar är Helena Björzén kontaktperson. 0581-378 57 eller mejl, se nedan.