En person slår en ordförandeklubba i bordet.
Foto: Kristina Strand Larsson /Ikon

Kyrkoråd och Kyrkofullmäktige

Kyrkorådet

Kyrkoådets uppgift är att se till att verksamheten bedrivs i enlighet med den församlingsinstruktion som kyrkofullmäktige har fastställt och att budgeten hålls. Förutom församlingens egen verksamhet har man samhällets uppdrag att tillhandahålla och sköta begravningsplats. För att sköta allt detta finns personal med olika kompetenser. Rådet är formell arbetsgivare för dessa. Protokoll från kyrkorådets möten finns längst ned på sidan.

Ledamöter

Under innevarande mandatperiod 2022-2025 består kyrkorådet av följande ordinarie ledamöter och ersättare:

Jenny Ågren, ordförande

Johan Sköld
Viveka Åkerhielm

Kyrkofullmäktige

Kyrkofullmäktige utses vart 4:e år genom val, där alla som tillhör församlingen och fyllt 16 år har rätt att rösta.

Fullmäktiges uppgift är att besluta om verksamhetens mål och riktlinjer och i övergripande frågor kring ekonomi och organisation.
Fullmäktiges sammanträden är öppna för allmänheten.
På våren hålls ett sammanträde när man bl.a. tar ställning till föregående års bokslut. Budgeten behandlas på hösten då man också fattar beslut om begravningsavgift och kyrkoavgift.

Ledamöter

Under innevarande mandatperiod 2022-2025 är Caroline Kleber ordförande i kyrkofullmäktige.