Lille Skutt - Kyrkans barngrupp älskad av stora och små

Nyhet Publicerad

Sophia Dick är gift med Chris från Australien och tillsammans har de döttrarna Zoe, sex år och Gemma, tre år gamla. Så fort de flyttade till Melbourne från London började Sophia ta med sig barnen på Svenska kyrkans barngrupp Lille Skutt.

“Det ger mig så himla mycket. Hade det inte varit för Lille Skutt och Svenska kyrkan överhuvudtaget hade det nog varit ännu svårare att vara långt hemifrån,” säger Sophia. Hon uppskattar att stämningen är lugn och trygg och att barnen får ta del av svenska traditioner.

Vad tycker du och barnen är roligast på Lille Skutt?

“Barnen tycker sångstunden är roligast. Vi pratar inte så mycket svenska hemma längre när äldsta barnet börjat skolan. På Lille Skutt får vi sjunga alla barnsånger som vi hörde när vi var små. Våfflorna är också en stor hit och att få gå runt och leka. Det är en väldigt speciell känsla som man inte hittar på andra playgroups.”

Själv tycker Sophia det är trevligt att träffa andra föräldrar och prata och dricka kaffe. Det känns bra att träffa andra i samma situation som också lever i blandade familjer.

“Man kan få glädjas tillsammans men också få sitta och klaga lite på sånt som saknas. Jag får min Sverigedos och får prata svenska och Gunnar Wenehult som jobbar där får alla att känna sig välkomna.”

Vad har ni gjort istället nu under lockdown när barngruppen varit stängd?

“Vi har inte gjort någonting egentligen, varit mycket hemma och ritat och pysslat. Nu har vi börjat gå till lekplatsen igen. Vi hoppas snart kunna gå tillbaka till Lille Skutt. När vi inte kunnat gå dit har jag verkligen känt hur mycket jag uppskattar verksamheten och allt som personalen gör,” säger Sophia Dick.

Stefan Engvalls son Christopher kom till kyrkan första gången när han bara var två veckor gammal. Sedan dess har de gått till Lille Skutt varje vecka, oftast både på tisdagar och torsdagar. Nu har Christopher fyllt fem år och börjat skolan och han saknar barngruppen.

“Han saknar det verkligen. Han har sett fram emot att gå dit på lovet men nu får vi se hur det blir. Vi går säkert till kyrkan och dricker kaffe ändå och han tycker väldigt mycket om bullarna så det får det bli,” säger Stefan som är hemmapappa. För Christopher har Lille Skutt varit särskilt viktig för språkutvecklingen.

“Det har varit jättebra för svenskan. Sen är det fint att man själv kan slappna av och ta en kaffe och barnen kan leka säkert. Både Katja och Gunnar är jätteduktiga på att ordna allt med lera, pärlplattor och leksaker. Det är sånt som kanske inte alla har hemma.”

Vad brukade din son tycka vara roligast?

“När han var mindre ville han gärna vara med och sjunga men inte när han blev större. Leka ute var också populärt. Och bullarna så klart, han gick alltid och frågade om de var färdiga.”

Det är inte ovanligt att svenskar som kommer hit på kortare jobbkontrakt också bor i serviced apartments. Då kan det vara svårt att hitta kompisar på kort tid. Dessutom är Melbourne mycket utspritt och många bor långt ifrån varandra. Det tror Stefan bidrar till att kyrkans barngrupp blir en naturlig mötesplats.

“Lille Skutt är en fantastisk grej och vi är bortskämda som bor här och har tillgång till kyrkan. De här lokalerna och resurserna är otroliga,” säger Stefan Engvall.

/Tina Zenou