Tack Sonny!

Sonny Jansson har varit anställd som dirigent och kyrkomusiker i S:t Matteus församling sen 2005. Nu går han i pension och gör sin sista konsert med Honeggers Kung David söndag 19 februari. Här kan du lyssna på en nyinspelning av hans senaste komposition Post Scriptum.

Tack Sonny!
År 2006 tillträdde Sonny Jansson tjänsten som dirigent och körledare i
S:t Matteus församling, men i och med konserten den 19 februari tar han avsked för att gå i pension och lämna över till efterträdaren Espen Myklebust Olsen.
Jag vill ta tillfället i akt att tacka Sonny och säga några ord om det arbete han uträttat.

Det kan inte råda någon som helst tvekan om att Sonny bidragit till församlingens musikliv med ett enormt kunnande och stor musikalisk kompetens. Med sitt starka fokus på slutresultatet har han hanterat oräkneliga små och stora hinder på vägen fram till konsert och alltid haft blicken på konsertdatum. Det har för alla oss som haft förmånen att tillhöra lyssnarskaran blivit tydligt i de högklassiga konserter han lett och de otaliga gudstjänster han förgyllt med både kör- och orkestermedverkan.

Sonny kom till församlingen från en karriär som frilansande dirigent och hade med sig ett enormt kontaktnät i musiker- och sångarkretsar. Under åren i S:t Matteus har han inte bara vårdat detta kontaktnät utan också utökat det, inte minst med unga lovande musiker som i S:t Matteus erbjudits en språngbräda för den fortsatta professionella karriären. Många av dessa yngre musiker har också, särskilt under pandemin, erbjudits möjlighet att repetera i församlingens lokaler för att sedan medverka vid våra konserter – ett samarbete som varit till glädje för båda parter.

Något som konsertpubliken kanske inte är lika bekant med som den gudstjänstfirande församlingen, är Sonnys kompositioner för just gudstjänsten. Till församlingens högmässor har han, särskilt under senare år, komponerat kortare och längre stycken som visar på hans särskilt känsliga öra för gudstjänstsammanhanget och de musikaliska resurser som där står till buds. För Sonny har musiken inte varit bara ett inslag i gudstjänsten utan en omistlig integrerad beståndsdel. För mig, som helt delar den synen, har det skapat optimala förutsättningar för vidareutveckling och fördjupning av församlingens gudstjänstmusik.

Detta är bara något av allt som kan sägas om Sonny Janssons musikaliska gärning i S:t Matteus församling, en gärning som också uppmärksammades av Stockholms stift 2018, då Sonny förlänades S:ta Ceciliapriset. Jag vill avslutningsvis rikta mitt och församlingens djupt kända tack till Sonny och önska honom lycka till på den fortsatta musikaliska vandringen.

Tack, Sonny!

Petter Sundelius, kyrkoherde

Lyssna till Sonny Janssons ”Post Scriptum - liten melodram i pandemins spår”. Nyinspelad februari 2023.