Foto: Johan Nilsson

Odensala och Skepptuna i ny app

Lär känna kyrkor i Uppsala stift via berättelser i Storyspot.

Nu finns en ny möjlighet att lära känna ett antal kyrkor i Uppsala stift genom berättelser via tjänsten Storyspot. Det är en audioguide som laddas hem till telefonen i form av en app. I första omgången finns ett 60-tal berättelser från upplandsdelen, men framöver kommer fler från övriga stiftet.

Uppsala stift har i sitt arbete med lärande och undervisning valt att samarbeta med företaget Storyspot för att berätta om människors livsöden, dramatiska händelser, i och runt våra kyrkor. Förutom den historiska dimensionen finns ambitionen att även lyfta fram bibelberättelser och kyrkans budskap.

– Det här är också ett sätt att nå dem vi inte når annars, men som nu kommer till kyrkan, berättar Anders Hedman, stiftsadjunkt och en av projektledarna. Vi ska passa på att undervisa när tillfälle ges.

Bland kyrkorna finns två av kyrkorna i Märsta pastorat med: Odensala kyrka, där väggmålningarna lyfts fram i allmänhet och mannaundret i synnerhet, samt Skepptuna kyrka, där besökarna får bekanta sig närmare med ”Marias barndom, uppväxt och liv i ett altarskåp”. Planen är att ytterligare kyrkor i våra församlingar ska finnas representerade i appen.

Lyssna på berättelserna i Storyspot genom att ladda ner appen gratis där appar finns. Sök efter platserna på kartan eller skriv ”Uppsala stift” i sökrutan. Lyssna hemma eller gör en utflykt och besök platserna.

Bildtext: Måns Godée pekar ut detaljer i Skepptunas altarskåp i samband med att appen Storyspot presenterades på Uppsala stift. Stiftsadjunkt Anders Hedman (sittande) är en av projektledarna .

Hela listan med berättelser från Uppsala stift

Här finner du en lista på alla berättelserna från Uppsala stift!