Visa solidaritet med Ukraina | Så här kan du hjälpa

Visa solidaritet med Ukraina!

Kriget i Ukraina som tvingar människor på flykt väcker oro, sorg och vrede, men också en stark vilja att hjälpa till.

Maria Magdalena församling har stått i kontakt med S:ta Eugenia som har samordnat insamlingar som går via Ukrainska ambassaden. Viljan att stötta ukrainarna har snabbt gjort att behovet av kläder mm för tillfället är mättat. Det som behövs nu är sjukvårdsmateriel och pengar.

Dessutom behövs volontärer. Volontärsamordningen sker nu från Nordic Ukraine Forum #helptogether som håller till på Sveavägen 160. Vill du hjälpa till går det att anmäla sig här (engelska).

Så här kan du hjälpa (Skriv UKRAINA i meddelande-fältet)

Svenska kyrkans biståndsorganisation Act samarbetar med andra medlemmar i ACT-alliansen och genomför humanitära insatser på plats. Swisha till 900 12 23

Röda korset bidrar med mat, värme och sjukvårdsmateriel på plats. Swisha till 900 800 79

Unicef ser till att barnen i Ukraina får skydd. Swisha till 902 00 17.

UNHCR arbetar med andra FN-organ och lokala organisationer för att hjälpa människor på plats. Swisha till 900 16 45.

Läkare utan gränser ser till att människor på plats får sjukvård. Swisha till 900 60 32.

Uppdaterat 220303 15.00