Kristen tro idag

Vad är tro? Vad är liv? Vad är tradition? Hur tänker jag? Hur tänker Svenska kyrkan? Vi bjuder in till fyra tillfällen då vi kan samtala om allt detta på ett lättsamt och förutsättningslöst sätt med start 19/4.

Livet innehåller mycket. I vår tid är det många som upplever sig inte hinna med de stora frågorna. Vem är jag? Var kommer jag ifrån? Vart är jag på väg? Det är frågor som människan i alla tider har ställt sig. Svenska kyrkan har en lång historia bakom sig men var står vi idag – i relation till traditionen och dogmerna men också till sekulariseringen och den egna tron?

Vi bjuder in till fyra tillfällen då vi kan samtala om allt detta på ett lättsamt och förutsättningslöst sätt. Vi lånar vår pedagogik från konfirmationsundervisningen med utrymme för egna reflektioner och frågeställningar.

»Ingen kan säga här är det eller där är det, nej Guds rike finns inom dig«

Luk 17:21

Vi ses 19.30-21.00 i församlingssalarna på Ragvaldsgatan 10 (mässa firas kl 19 i kyrkan för den som vill), det kommer att finnas en enkel smörgås och varm dryck. Vi ses vid följande tillfällen och utgår från dessa teman:
19/4 Introduktion. Gudsbild-tro.
26/4 Bibelsyn och de stora existentiella frågorna
3/5 Sakrament, dop och nattvard.
10/5 Tro-handling, kristen etik, människosyn.

Välkommen att prova på, att vara med vid alla tillfällen eller när du kan.
För frågor eller om du vill anmäla dig hör av dig till hillevi.uddenfeldt@svenskakyrkan.se eller 073-941 55 22