Studiebesök väg till mer kunskap

Malmö kyrkogårdsförvaltning har ett stort antal studiebesök varje år – och det uppskattar vi! Vi är stolta över våra fina kyrkogårdar och berättar gärna om vårt arbete.

Östra kyrkogården har ett ”normalt” år ett 40-tal studiebesök. Det kan vara studenter på gymnasie- och högskolenivå, arkitekter från Sverige och övriga världen, kolleger från andra kyrkogårdsförvaltningar eller grupper från föreningar i närområdet.
Vår kunniga personal tar hand om varje grupp, utifrån deras speciella inriktning.
– Det är viktigt, och givande, att berätta om kyrkogårdarna – inte minst för dem som bor i Malmö, säger landskapsingenjör Maximilian Löfgren, en av dem som brukar guida.
Under coronapandemin, med dess restriktioner, har antalet studiebesök varit få. När samhället nu åter öppnat och större grupper kan samlas väntas också studiebesöken bli fler.
För mer information om studiebesök, kontakta kundtjänst: kyrkogardsforvaltning.malmo@svenskakyrkan.se

Nyligen besökte en grupp från Hässleholms kyrkogårdsförvaltning Östra kyrkogården. Under en guidad rundvandring tittade de närmare på bland annat verkstäderna och några olika delar av Östra kyrkogården. Foto: Mona Davidsson