Människor går i en labyrint gjord av stenar på marken.
Foto: Gerd Roos

Stora pilgrimsveckan på Österlen

Nyhet Publicerad Ändrad

Från Jakobsdagen 25 juli till Olofsdagen 29 juli varje år pågår Stora pilgrimsveckan på Österlen. 2023 bjuds det på både längre och kortare pilgrimsvandringar från olika orter med målet S:t Olofs kyrka. Programmet innehåller också guidade kyrkovisningar, labyrintvandringar i Östra Vemmerlöv och mycket mer.

Pilgrimsvandringar

Det finns många möjligheter att pilgrimsvandra under den stora pilgrimsveckan på Österlen.

24-29 juli Lund-Sankt Olof

En ekumenisk vandring  i samarbete med tyska och svenska luthersk evangeliska och katolska kristna. Arrangerad av Pilgrimscentrum Liberiet, Lunds stift.

För mer information kontakta Magnus Malmgren, pilgrim@lundsdomkyrka.se

25-29 juli Löderup - Sankt Olof

Pilgrimsvandra med S:t Olofs pilgrimer. Vandringen går från Löderup till Sankt Olof med övernattning i  Borrby, Östra Vemmerlöv och Södra Mellby.

För mer information, kontakta Annika Jensen, 0730-35 94 65.

27-29 juli Skillinge- Sankt Olof

Olofsdagen 29 juli firas med en tre dagar lång pilgrimsvandring på Österlen. Vandringen går 27-29 juli från Skillinge kapell via S:t Nicolai kyrka i Simrishamn och Rörums kyrka och vidare till målet S:t Olofs kyrka. Det går bra att ansluta till vandringen längs vägen om du inte vill gå hela sträckan, se vidare under program.

Övernattning sker på golv i Kyrkans hus i Simrishamn och i Rörums kyrka. Ta med sovsäck och liggunderlag. Bagagetransport kan ordnas så du behöver bara bära det du behöver över dagen.

Vandringen kostar inget, men skänk gärna ett bidrag till Act Svenska kyrkan.

Ta med egen lunch. Kvällsmat torsdag och fredag samt frukost fredag och lördag ordnas gemensamt.

Anmälan görs senast 13 juli 2023 till Henrik Grimheden, 0414-41 24 82 eller henrik.grimheden@svenskakyrkan.se

Program

27 juli kl. 10 Pilgrimsvandring Skillinge kapell - S:t Nicolai kyrka, Simrishamn.
Samling i Skillinge kapell. Vandringen inleds med en enkel mässa.

28 juli kl. 11 Pilgrimsvandring S:t Nicolai kyrka Simrishamn - Rörums kyrka.
Samling vid S:t Nicolai kyrka, Simrishamn.

kl. 15 Pilgrimsmässa i Baskemölla kapell

29 juli kl. 9 Pilgrimsvandring från Rörums kyrka till S:t Olofs kyrka

29 juli kl. 15 Pilgrimsmässa i S:t Olofs kyrka

27 juli Backåkra - Valleberga kyrka

kl. 9-14 Pilgrimsvandring från Backåkra meditationsplats till Valleberga kyrka.
Ta med matsäck. Avslutas med andakt, fika och guidad visning av Valleberga kyrka. Skjuts går att ordna från Valleberga kyrka.

Anmälan görs till Johan Åkesson, 0709-57 45 81, johan.akesson@svenskakyrkan.se

29 juli Östra Vemmerlöv-S:t Olof

Samling kl. 9 vid Östra Vemmerlövs kyrka.
Anmälan och mer information, killan@telia.com

Stora pilgrimsveckan i Östra Vemmerlövs kyrka

Östra Vemmerlövs kyrka bjuder på olika programpunkter under Stora pilgrimsveckan. Varje dag inleds med morgonbön kl. 8 (laudes) och avslutas med kvällsbön (vesper) kl. 17.30 i kyrkan.

Program

25 juli kl. 10-16 Utställning Bibliska figurer. Se hur figurerna skapas. Fika.

25 juli kl. 11 I änglars närhet - ett samtal om änglarna utifrån erfarenheter, Bibelns berättelser och kyrkans tradition. Skulle du vilja lära känna Gabriel?  Mikael? Rafael? Kanske vill du berätta om din egen personliga skyddsängel som bara du känner vid namn? Samtalsledare är Lars-Erik Axelsson, Maria Flink, Marita Roth och Kerstin Hellemarck.

25 juli kl. 7, kl. 12.15 och kl. 16.15 Labyrintvandringar vid Östra Vemmerlövs kyrka.

25 juli kl. 14 och 26 juli kl. 11 Guidad visning av Ö Vemmerlövs kyrka

26 juli kl. 19 Konsert Rockn´roll - en kväll med fullt ös.
Gustaf Brandt vid pianot och delar av Ystads rockorkester.

27 juli kl. 18 Kyrkogårdsvandring på Ö Vemmerlövs nya kyrkogård.
Vandringen leds av Bertil Bjerstam. Hör berättelserna om de som levt före oss.

Veckan avslutas med pilgrimsmässa i S:t Olofs kyrka

Den stora pilgrimsveckan på Österlen avslutas med en pilgrimsmässa 29 juli
kl. 15 i S:t Olofs kyrka. Vid mässan medverkar riksspelmännen Anna Rynefors och Erik Ask-Upmark som utgör medeltidsensemblen Falsobordone.