Foto: Maria Lundström

Malva, Alicia och Martin vandrar för klimatets skull

Tillsammans för klimatet! Det är självklart för deltagarna i pilgrimsvandringen Walk for future. Just denna dag har de gått från Bjärred och pausar en stund vid Fjelie kyrka utanför Lund. En större grupp är samlad med ryggsäckar i regnbågens alla färger och väl ingångna skor. Möt Malva Rosenfeld, Alicia Nilsson och Martin Lind!

Det är dags att äta medhavda lunchmackor och vila fötterna en stund. På en bänk sitter Malva Rosenfeld, församlingsassistent från Nora och Alicia Nilsson från Sundbyberg, som arbetar på sjukhus. Till hösten ska de båda börja studera till psykolog respektive biomedicinare. Men nu är det vandring som gäller.

Båda är ni i princip nybörjare när det gäller just pilgrimsvandring. Vad tar ni med er från dagarna?

- Starkast hittills är gemenskapen och att man kommer varandra så nära på kort tid. Det blir så tydligt att vi gör detta tillsammans för klimatet och för vår värld, menar Malva.

- Det som berört mig mest är alla dessa möten. Man vet inte vad som väntar när man vandrar. Man har bara sin ryggsäck och sina öppna händer. Människor som tar emot oss i församlingshem och kyrkor gör det med sådan givmildhet och vänlighet, konstaterar Alicia.

-Det är häftigt som unga att vara med om den här pilgrimsvandringen. Vi inspireras av de äldre och av varandra. Det slutar inte med denna vandring. Det här är bara början på något större. Det är en gräsrotsrörelse som vänder sig till alla.

Segla till Köpenhamn

- Vi anslöt till pilgrimsvandringen för klimatet i söndags i Landskrona och vandrar med i åtta dagar. Vi ska segla över Öresund till Köpenhamn. Det kommer att bli en upplevelse! I Köpenhamn sätter vi punkt för vårt deltagande.

Det var Malva som läste om pilgrimsvandringen Walk for future.

Pilgrimsvandrarna Gustav Fredriksson, Pether Nordin, Malva Rosenfeld, Annika Spalde, Martin Lind och Alicia Nilsson. Gustav och Annika kommer att gå hela sträckan från Vadstena till Glasgow. Foto: Maria Lundström

- Direkt när jag läste om det sa allt i huvudet och i kroppen ja, jag ska göra det!

Malva kontaktade Alicia som hon bara träffat digitalt och frågade om de skulle gå tillsammans. För Alicia var det ett självklart ja!

På er har ni vita t-shirts där det står Agera volontär. Vad är det?

- Ageravolontärer är unga människor som agerar lokalt för global förändring. Vi brinner för mänskliga rättigheter och klimatfrågan, berättar Malva och Alicia

- Under hela vandringen från starten i Vadstena till slutmålet i Glasgow finns Ageravolontärer med och avlöser varandra.

- Kom hit och skriv på, säger tjejerna och viftar med papper och penna till några nya vandrare som anslutit. Med sig har de nämligen en namninsamling för klimaträttvisa riktad mot makthavare. Den ska lämnas över på klimattoppmötet i Glasgow, COP26 i november.

Varje röst räknas

Tjejerna är överens om att varje röst och varje berättelse räknas. De har var och en på sitt håll varit ute i världen och mött utsatta människor: I Etiopien, Serbien och Filippinerna.

- Man glömmer det aldrig. Man minns människorna och känner en skyldighet att föra deras berättelser vidare.

Intill Malva och Alicia står Martin Lind, tidigare biskop i Linköpings stift och sedan 2014 ordförande för pilgrimsverksamheten i Sverige.

- Pilgrimsrörelsen kan ha en väldigt stor betydelse för klimatet. Jag anslöt i Bjärred och går med vandringen idag. Man lära känna varandra på ett bra sätt. Det är en fin grupp med blandade åldrar och bakgrund.

Vad är det du uppskattar med pilgrimsvandring?

- Att pilgrimsvandring är öppet för alla. Trösklarna är låga. Många är med även fast de inte är klara i sin tro. Det uppskattar jag, säger Martin Lind och plockar upp sin vandringsstav.

En ringlade färgglad orm

Det är dags att vandra mot Lund.  Gruppen går tillsammans i samlad tropp. En ringlande färgglad orm rör sig framåt genom landskapet. Under tystnad manifesterar man med fötterna och går vidare - för klimatets skull.

Text & foto: Maria Lundström