Break the silence - en kväll kring psykisk (o)hälsa och hopp

I oktober 2020 bröt Kulla pastorat tystnaden kring psykisk (o)hälsa genom att arrangera en konsert som inte väjer för verkligheten som den är, men som samtidigt vill ge hopp. På scenen samlades föreläsaren Jonas Helgesson, sångerskan Lollo Fält och kören One Nation. Vi fick en intervju med körledaren Jonas Engström som brinner för temat.

Jonas Engström körledare för One Nation, berätta, varför denna konsert?

- För att vi vill hjälpa till att bryta tystnaden kring psykisk ohälsa. Till skillnad från andra sjukdomar har vi fortfarande så svårt att formulera oss när det gäller vår inre hälsa. Det blir väldigt personligt. Vi vill visa vad sången och musiken kan få betyda och samtidigt uppmuntra alla körer att ännu mer öppna upp för dessa samtal.

- Vi är medvetna om att de flesta konserter är inställda, men vi kände att en konsert om hopp inte går att ställa in. Speciellt inte just nu. Även om det inte finns plats för en stor publik denna gång är vår förhoppning att konserten kan få starta samtal i olika sammanhang.

Finns det något tycker du som vi alla kan göra?

- Ja! Våga stanna och lyssna på svaret när du har ställt frågan: -Hur mår du? Och att själv berätta hur du mår. Det första steget för att kunna komma vidare är att vi hjälps åt att bryta tystnaden.

- Jag har inför konserten fått lära mig otroligt mycket i samtal med olika föreningar och organisationer som jobbar med detta varje dag. De säger att det behövs så lite för att finnas där för någon annan. Ingen kan göra allt. Men alla kan göra något.

Varför är temat så viktigt att lyfta? Och varför just nu?

- Temat är viktigt därför att det är så många som mår dåligt, men samtidigt så många som tror att de är helt ensamma. Serien "Sjukt stressad" på SVT Play fick mig att på ett nytt sätt inse hur många vi är som mår dåligt men fortsätter att bära våra masker och spela spelet för de flesta i vår omgivning.

- Det är en extra stor utmaning just nu när vi inte ser varandra på samma sätt. Även om vi har ett jobbmöte, en lektion eller en körövning på Zoom så avslutas de alla abrupt. Det personliga lilla mötet vid fikat försvinner. Därför krävs det just nu extra mycket energi och beslutsamhet för att höra hur någon mår.

Vad bjuder kvällen på?

Jonas Engström menar att temat psykisk ohälsa är viktigt därför att det är så många som mår dåligt, samtidigt som de tror att de är helt ensamma. "Serien "Sjukt stressad" på SVT Play fick mig att på ett nytt sätt inse hur många vi är som mår dåligt men fortsätter att bära våra masker och spela spelet för de flesta i vår omgivning."

- Ett möte med Jonas Helgesson vars föreläsningar sätter spår och tänder hopp i människors hjärtan. Jonas bjuder på sig själv och berättar på ett personligt och humoristiskt sätt om hur det är att leva med en CP-skada och att möta livets motgångar och glädjeämnen.

- Lollo Fält, professionell sångerska och låtskrivare med lång erfarenhet som samarbetat med artister som Måns Zelmerlöv, Sarah Dawn Finer, Shirley Clamp och David Lindgren. Hon vill beröra och inspirera människor att våga gå inåt i sig själva och möta sina rädslor.

- Kören One Nation som jag leder. Den består av 25 erfarna sångare från närområdet. Vi har det ena benet i den den svenska körtraditionen och det andra i den afroamerikanska där kören är en plats för att hitta glädje, tröst och styrka mitt i tider av kamp och lidande. Vi har bland annat samarbetat med Triple & Touch, Joshua Nelson från New York och Mahalia Jacksons egen pianist Eddie Robinson.

- (H)järnkoll, en av alla de organisationer som jobbar med detta kommer och berättar om sitt arbete och vart du kan vända dig om du vill prata med någon.

Varför är musik en central ingrediens i programmet?

- Därför att sång och musik är vårt språk, vårt bidrag. Anledningen till att jag har valt att jobba med musik är att jag ständigt får bevis på musikens betydelse i våra liv för att både stanna upp och öppna upp. Den kan få oss att dansa och den kan hjälpa oss att gråta.

Vem kom med idén?

- När Lollo kontaktade kören för en sånginsats på sin sång "Is it love" tackade vi genast ja eftersom vi ville finnas med i detta viktiga arbete och samtal.  Konserten och temat växte fram utifrån det mötet.

Vem arrangerar?

- Detta gör Kulla pastorat/Vikens församling tillsammans med (H)järnkoll, Region Skåne, studieförbundet Sensus, och Soulful Music med stöd av Stiftelsen Sjökapten Albert Peterssons och hans hustru Ida Petterssons familjefond.

Maria Lundström

FOTNOT Kvällen ägde rum i Vikens kyrka. Biljettintäkterna gick till (H)järnkoll Skåne, se vidare www.hjarnkollskane.com